По инициатива на СТИВ-Астана, в партньорство с казахстанския Изследователски институт „Обществено мнение”, през април 2013 г. бе проведено социологическо проучване сред 405 жители на столицата на Казахстан Астана за мнението им относно развитието на взаимоотношенията между България и Казахстан, с акцент на въпроси, касаещи развитието на търговско-икономическите връзки и туризма, и как се приемат българските стоки на местния пазар.
Като цяло, България се възприема от 68% от интервюираните като държава с богато културно-историческо наследство и като туристическа страна, най-вече за летен морски туризъм (27,2%).
Железопътната гара в Астана
България се ползва с положителен имидж сред 72,6% от участвалите в допитването, и с по-скоро положителен сред 13,6%.
Страната ни е привлекателна за жителите на Астана най-вече с уникалната си природа (42,5%), исторически забележителности и архитектура (22,2%), народна култура (10,1%), национална кухня (7,7%).
Само 6,2% от интервюираните са имали възможност да посетят нашата страна, като причината за ниския показател са цените на самолетните билети и липсата на пряка авиолиния между Астана и България, както и недостатъчната реклама.
Като най-разпространени източници за получаване на информация за България са определени телевизията (48,4%), Интернет (32,6%), вестници и списания (11,9%).
Като приоритетни сфери за развитие на двустранните отношения, жителите на столицата определят туризма (37,5%), търговско-икономическото сътрудничество (21,7%), сферата на културата (14,6%), образованието (8,4%).
От традиционните български стоки, интерес за жителите на Астана представляват консервираните зеленчуци и плодове (72,8%), българско вино и коняк (53,8%), текстилна продукция (50,6%), месна продукция (47,4%), млечна продукция (44,9%), лекарства (41,5%), козметика и парфюмерия (35,8%).
От българските вина, най-предпочитани са червеното полусухо (19,8%), бялото (12,6%) и червеното сухо вино (10,6%).
65,2% от интервюираните пазят добър спомен за българските консервирани зеленчуци, и в частност за киселите краставички, а 9,9% са опитали от продаваното отскоро на местния пазар българско краве сирене „Карабунар”.
Резултатите от социологическото проучване бяха представени от Изследователския институт „Обществено мнение” и СТИВ пред местната общественост на 17 май т.г. в централния столичен хотел „Гранд Парк Есил”, под формата на дружеска вечер, посветена на приятелските връзки между България и Казахстан, в която участваха изявени представители на научните, културни, образователни и туристически среди в Астана. В рамките на мероприятието, СТИВ организира дегустация на българско червено вино и на традиционни български продукти като баница и българско сирене.
Приложение: Резултати от социологическото проучване – 5 стр., на руски език.