Брой 5 (10), 09-01-2012
Ежедневен бюлетин
ISSN 1314-5320

Валутни курсове

ИКОНОМИКА

Комисията за защита на конкуренцията прие насоки относно обмена на информация между конкуренти

Комисията за защита на конкуренцията прие насоки относно обмена на информация между конкуренти. С тях КЗК цели да даде повече яснота на предприятията и на техните сдружения относно същността, формите и ефекта от обмена на информация от гледна точка на правото на конкуренцията. Към насоките е приложен и списък (т.нар. „black list“) с конкретни примери за забранен обмен на информация, представляващ нарушение по чл. 15 от ЗЗК или чл.101 от Договора за функционирането на ЕС.

В документа са очертани основните характеристики на най-често обменяната информация, белезите на забранения обмен на информация и особеностите на пазара, при които обменът на информация между конкуренти може да доведе до нарушаване или ограничаване на конкуренцията. Като информация, чиито обмен може да се счита за забранен, е посочена стратегическата или чувствителната търговска информация, която може да бъде свързана с цени (прилагани цени, отстъпки, увеличения, намаления, формули и модели за ценообразуване), клиенти или потребители, производствени разходи, капацитет, произведени количества, реализирани обороти, приходи от продажби, качество на продукция, маркетингови планове, поети рискове, инвестиции, технологии, нововъведения и други.

Комисията сочи още, че дори и да е налице публична достъпност до определени данни (напр. информация, публикувана от секторни регулаторни органи при осъществяване на определени надзорни функции на съответния пазар), то това не изключва съществуването на забранен обмен на информация, която няма самостоятелно значение, а само доразвива или пояснява публично достъпната. Допълнително обменените данни, използвани заедно с публичната информация, могат да представляват като цяло стратегическа търговска информация, чийто обмен между конкуренти може да се счете за забранено поведение.

КЗК разглежда подробно особеностите на забранения обмен на информация, като пазарно покритие, честота, публичност и др., пазарните характеристики, които го благоприятстват, както и условията за освобождаването му от забраната.

В Насоките са посочени конкретни примери на забранен обмен на информация, установени в практиката на Комисията за защита на конкуренцията, Европейската комисия и други национални органи по конкуренция на държавите членки на Европейския съюз.

НОВИНИ ОТ БТПП
Анкетно проучване на БТПП. Онлайн търговията със стоки и услуги през погледа на бизнеса
БТПП проведе анкетно проучване за мнението на българския бизнес за най-динамично разрастващия се канал за търговия в световен мащаб Още
БТПП подкрепя инициативата за издигане паметник на археолога д-р Китов
Председателят на БТПП Цветан Симеонов се срещна с археолога Диана Димитрова, която оглавява Инициативния комитет „Паметник за археолога Китов” Още
ИКОНОМИКА
Комисията за защита на конкуренцията прие насоки относно обмена на информация между конкуренти
Насоките дават повече яснота относно същността, формите и ефекта от обмена на информация от гледна точка на правото на конкуренцията. Още
МЕЖДУНАРОДНА ТЪРГОВИЯ, ПАЗАРИ
Внос на вино в Холандия
Българските вина са почти непознати на холандския пазар
Само активна промоционална кампания на качествени български вина в Холандия може да привлече интереса към българското вино и да го наложи като търсен продук Още
ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ
Покани за международни събития, получени в БТПП