Институтът за пазарна икономика (ИПИ) публикува новото издание на изследването „Регионални профили: показатели за развитие“ 2024 – единственото по мащаба и дълбочината си изследване на социалното и икономическото състояние на областите в България.
В сферата на ИКОНОМИЧЕСКОТО РАЗВИТИЕ в Регионални профили 2024 попадат категориите, измерващи доходите и стандарта на живот, пазара на труда, инвестициите, инфраструктурата, местните данъци и работата на администрацията.
Данните за периода 2015-2024 г. показват редица ключови наблюдения за областите в България:
- Столицата запазва първото си място за целия период, но постепенно делът в общия брутен вътрешен продукт (БВП) на страната намалява;
- Стара Загора продължава да бележи изпреварващ икономически растеж;
- Ролята на услугите остава водеща в столицата и морските области Варна и Бургас, където този сектор създава основния дял от добавената стойност;
- Пловдив също бележи растеж на услугите, които вече заемат 60% от местната икономика;
- В същото време индустрията продължава да има значителен принос в БВП на Стара Загора и Враца, а селското стопанство заема ключова роля в слабо развитите области като Силистра;
- С най-големи инвестиции на човек от населението остава столицата. София е лидер с близо 8,8 хил. лв. на човек, следвана от Софийска област и Пловдив, където инвестиционната стойност достига до 4,6 хил. лв.;
- Пловдив и Варна губят позиции в началото на периода, но успяват да наваксат впоследствие;
- Габрово и Русе се задържат на високи позиции;
- Монтана и Смолян губят места в класацията;
- Шумен, Хасково и Пазарджик печелят позиции, въпреки че остават около средата на класацията;
- Видин, Кърджали и Силистра са сред последните места и в началото, и в края на периода.
Класацията е част от изследването на ИПИ „Регионални профили: показатели за развитие“, което вече повече от 10 г. проследява реалната картина в българските области. Изданието за 2024 г. стъпва на 75 индикатори, разпределени в 12 категории, оценяващи икономическото и социално развитие на областите.