За осигуряването на по-добра информираност на съвременния дигитален потребител при избора за покупка и възможностите за рециклиране, също за нуждите на проследимост, както и в отговор на увеличаващите се нормативни изисквания, световната индустрия предприе стъпка към приемането на 2D баркодове и това 50 години след първоначалното въвеждане на линейния баркод. 2D баркодовете имат потенциал да създадат огромна нова стойност за всички, от потребителите до регулаторите, от търговците на дребно и платформите за електронна търговия до производителите и притежателите, както на утвърдените в световен мащаб търговски марки, така и на по-малко известните такива. GS1 си партнира със световната индустрия, за изграждането на глобален импулс около тази миграция. Налице са нови инструменти, базирани на стандартите GS1, които всички могат да използват за ускоряване на миграцията във всяка страна по света.
В пленарна сесия по време на GS1 Глобалния форум 2023 производители и притежатели на търговски марки, търговци на дребно, регулатори и фирми за рециклиране споделят, как виждат бъдещето с 2D баркода. Алфредо Колас от Procter & Gamble Co. споделя, че пандемията допълнително е подтикнала към ускоряване на процеса за дигитализация. “Бъдещето е в тези малки квадрати или правоъгълници, съдържащи много малки отделни точки”, подчертаха представителите на големи световни брандове като Procter & Gamble Co. и световни търговски вериги, между които и МЕТРО. 2D баркодът може да съдържа значително количество информация и е четим дори отпечатан в малък размер или гравиран върху продукта.
Андреа Шлосарек, вицепрезидент Master Data Management в METRO, представи нуждата на търговската верига да използва не просто GTIN, а също и DataMatrix и QR с GS1 Digital Link за специфично съдържание, позволяващо управлението на сроковете за годност, проследимост, ефективна инвентаризация и подобрена комуникация с потребителите. Немислимо е човек да си предстви, какво би било без баркода и това, че без него в края на деня няма как да се знае, какво е продадено и какво е налично в магазините. С 2D баркода и кодирана в него информация търговията ще стане много по-добра. Ще има необходимото за осъществяване на ефективна проследимост, намаляване на отпадъците, предлагане на клиентите различни промоции и отстъпки. За МЕТРО бъдещето е QR код и GS1 Digital Link.
Джон Филипс от американската корпорация PepsiCo подчерта предимствата на 2D баркода, като даде за пример работещата от 2015 г. в САЩ платформа SmartLabel. Платформата съдържа продукти на американски марки и търговци на дребно на основните категории хранителни стоки и цели да предостави на потребителите достъп до по-подробна информация за продукта, която не се съдържа на опаковката.
В редица страни са стартирани пилотни проекти. Представени бяха два проекта в Китай - единият свързан с управление на сроковете на годност, а другият с цел осъществяване на проследимост на хранителни продукти. Правителството подкрепя активно и двата проекта, а допълнителна полза е и възможността за борба с фалшифицирането.
Погледнато от техническата страна, днешните принтери и скенери на баркод символи са готови да работят с 2D символи, които ще обогатят идентификацията за нуждите на търговията. На живо бяха демонстрирани едни от най-бързите принтери, скенери и верификатори на 2D баркод символи. Скороста с която принтират кодове достига до 100 уникални кода в секунда/1000 метра на минута. Представените нови технологии имат идеята да се обвържат с GS1 Digital Link и са на разположение не само на етап изработване на опаковки, но и в точката на продажба.
Екипът на GS1 България е на разположение за допълнителни въпроси: gs1bulgaria@gs1bg.org и телефони: 02 8117 567, 604 и 611.