Европейската комисия публикува две нови проучвания на Евробарометър, които показват по-високо одобрение на гражданите и на бизнеса за Шенгенското пространство в сравнение с предишното проучване през 2018 г.
63% от анкетираните европейци смятат, че засилването на сътрудничеството в рамките на Шенгенското пространство е основен приоритет за укрепването му до 2030 г.
Според проучването 83% от предприятията са съгласни, че Шенген е от полза за бизнеса, а 81% го признават за едно от основните постижения на ЕС. На въпрос за ползите от това да бъдеш в Шенгенското пространство, една трета от предприятията заявяват, че това намалява разходите на бизнеса поради липсата на контрол по вътрешните граници.
76% от българските участници в допитването смятат, че Шенген на първо място дава възможност за общуване с хора от други култури, за 74 % от нас пространството без гранични проверки е от полза за бизнеса, за 66 % мислят, че то има повече предимства, отколкото недостатъци.
Над 60% казват, че Шенген подобрява сигурността, а над 50 % са на мнение, че в следващите години трябва да се вложат повече усилия за охраната на външните граници на ЕС.
Също над половината от българите казват, че никога не са пътували в страните от Шенген като туристи, за пазаруване 77 %, или по работа 85 %.
Общо 21% българските фирми отчитат, че принадлежността на страната им в Шенген води до по-ниски цени в тяхната работа, а 13 % – че това е важно за техните клиенти.
Според 82% от българските дружества и 83% от останалите в ЕС, Шенген създава възможности за бизнес.
Пълните резултати и данните за България могат да бъдат изтеглени на следните линкове – проучване сред гражданите; проучване сред бизнеса.
Контекст
Миналата година Комисията прие препоръка за засилено сътрудничество между държавите членки в Шенгенското пространство. Комисията продължава да работи с държавите членки и координатора по Шенген за решаването на тези въпроси. Допълнителна информация е налична в Доклада за състоянието на Шенген за 2024 г.