EК отправя призив екологичната устойчивост да заеме централно място в системите за образование и обучение
Комисията публикува предложение за препоръка на Съвета относно обучението за екологична устойчивост. Целта на предложението е да се подпомогнат държавите членки, училищата, висшите учебни заведения, неправителствените организации и всички образователни институции при предоставянето на учещите на разбиране и умения в областта на устойчивостта, изменението на климата и околната среда. В новата европейска рамка за компетентностите в областта на устойчивостта, публикувана от Съвместния изследователски център, която също е на разположение, се очертават компетентностите, необходими за екологичния преход, включващи критично мислене, инициативност, зачитане на природата и разбиране на въздействието, което ежедневните действия и решения оказват върху околната среда и климата в световен мащаб.
В предложението на Комисията държавите членки се призовават:
- да предоставят на учещите от всички възрасти достъп до висококачествено и приобщаващо образование и обучение по въпросите на изменението на климата, биологичното разнообразие и устойчивостта;
- да заложат обучението по въпросите на екологичната устойчивост като приоритетна област в политиките и програмите за образование и обучение, за да се подкрепи секторът и да му се даде възможност да допринесе за екологичния преход;
- да насърчават и подкрепят цялостни институционални подходи към устойчивостта, обхващащи преподаването и ученето; разработване на визии, планиране и управление; активно участие на учещите и персонала; управление на сгради и ресурси и партньорства с местни и по-широки общности;
- да мобилизират национални и европейски средства за инвестиции в устойчиви и екологосъобразни инфраструктура, обучение, инструменти и ресурси с цел повишаване на устойчивостта и подготвеността на образованието и обучението за екологичния преход.
Запитани в проучване на Евробарометър, кои следва да бъдат основните приоритети за ЕС през следващите години, младите хора отговориха масово опазването на околната среда и борбата с изменението на климата (67 %), последвани от подобряването на образованието и обучението (56 %). Това показва колко важно е да се действа.
Програмата „Еразъм +“ за периода 2021—2027 г. също поставя силен акцент върху екологичния преход в областта на образованието и обучението. В годишната работна програма за 2022 г. ще бъде даден приоритет на проекти за разработване на екологични компетентности и умения, ориентирани към бъдещето учебни програми и планирани подходи към устойчивостта от страна на образователните институции. Специална покана за представяне на предложения за широкомащабни проекти ще осигури финансиране за идентифицирането, разработването и изпитването на иновативни подходи към образованието, насочено към екологична устойчивост. Комисията също така ще предостави възможности за обучение и общности на практика за преподавателите чрез портала за училищно образование и eTwinning. Новият портал на Европейско пространство за образование на Комисията дава възможност за лесен достъп до информация относно образованието и обучението в ЕС, включително специфична информация за образование в областта на екологията.
Следващи стъпки
Предложението на Комисията ще бъде обсъдено от държавите членки и след това прието от министрите на образованието от ЕС. Комисията ще подкрепя изпълнението на препоръката чрез обучение и обмен между държавите членки, заинтересованите страни и държавите партньори.
Контекст
За да подготви предложението, Комисията проведе широки консултации относно актуалното състояние на възможностите за обучение, насочено към екологична устойчивост, в ЕС. В обществено проучване, проведено от юни до септември 2021 г., бяха получени над 1300 отговора, както и 95 документа за изразяване на позиция. Мнения бяха събрани и по време на поредица от онлайн консултативни семинари със създатели на политики, учители, младежки организации, социални партньори, изследователи и други заинтересовани органи и организации. Консултациите подчертаха решаващата роля на образованието и обучението за подпомагане на хората да придобият разбиране за устойчивостта на околната среда и да предприемат действия във връзка с нея.
В общественото проучване 71 % от респондентите определиха образованието и обучението като най-важния сектор в това отношение, преди публичните органи и правителства (56 %) и медиите (34 %). Осигуряването на качествени възможности за професионално развитие на учителите, обучителите, младежките ръководители и академичния персонал в областта на околната среда и устойчивостта беше счетено за основен приоритет за действие, наред с превръщането на устойчивостта в хоризонтален въпрос в учебните програми и учебните програми.