В днешния свят цифровите умения придобиват все по-голямо значение. В ЕС обаче през последните години е постигнат ограничен напредък при подобряването на основните цифрови компетентности на зрелите европейски граждани. Комисията е предоставила насоки и подкрепа за държавите членки, но има относително малко на брой финансирани от ЕС проекти, насочени към основните цифрови умения на възрастните. Европейската сметна палата (ЕСП) разгледа какви действия е предприел ЕС, за да подобри цифровите умения на възрастните, и какво е планирано за периода 2021—2027 г.
През 2019 г. над 75 млн. възрастни европейски граждани не са имали дори основни цифрови умения. Това е особено изразено при по-възрастните хора, хората с ниска образователна степен и безработните. Същевременно над 90 % от работните места вече изискват поне елементарни цифрови умения.
„Пандемията от COVID-19 допълнително подчерта важността на цифровите умения на гражданите,“ заяви Илиана Иванова, членът на ЕСП, който отговаря за прегледа. „Видно е, че възрастните с по-високи цифрови умения намират работа по-лесно и получават по-високо заплащане, отколкото хората с по-ниски умения. Прегледът на ЕСП показва, че ЕС отдавна е признал значението на основните цифрови умения за всички граждани, но все още предстои много работа в тази област. Сега е много добър момент да се разгледа този въпрос и се надявам, че прегледът ще бъде полезен за нашите основни партньори в подготовката за началото на новия програмен период 2021—2027 г.“
Отговорността за образованието и професионалното обучение се носи от държавите членки. „Цифровото разделение“ между възрастните със и без основни цифрови умения варира значително между различните държави членки. Според използваните от Комисията показатели равнището на основни цифрови умения в държавите членки не се е подобрило значително в последните години.
От 2015 г. насам Комисията е предприела редица мерки за подобряването на тези умения. В резултат на това между 2016 г. и 2018 г. проекти на национално ниво в рамките на инициативата „Коалиция за умения и работни места в областта на цифровите технологии“ са предложили възможности за повишаване на цифровата грамотност на почти 11 млн. европейски граждани от всички възрастови групи. Около половината от тези участници обаче са ученици в начален и среден курс и няма данни за това как в крайна сметка тези действия са допринесли за постигане на целта на инициативата.
Действията конкретно в областта на основните цифрови умения на възрастните обикновено са част от по-широки инициативи. Това обикновено означава, че е невъзможно да се определи общият размер на средствата на ЕС, изразходвани само за тази област. Въпреки това наличните данни предполагат, че финансирането конкретно за повишаване на цифровите умения на възрастните е сравнително малко — например проектите, насочени специално към обучение за работа с цифрови технологии в държавите членки, представляват около 2 % от общото финансиране от ЕСФ за периода 2014—2020 г.
За периода 2021—2027 г. Комисията за първи път е определила конкретна цел за увеличаване на процента на гражданите с основни цифрови умения от 56 % през 2019 г. на 70 % през 2025 г. За да подпомогне законодателите и органите, участващи в планирането и изпълнението на програмите, ЕСП очертава някои предизвикателства. Те са свързани с разпределянето на конкретни суми от бъдещите програми на ЕС, определянето на подцели и междинни цели и последователната оценка на цифровите умения в една бързо и постоянно променяща се цифрова среда.