Не трябва да се позволява на компании да злоупотребяват с доминиращото си положение онлайн, дори ако това означава разделяне на Интернет търсачките от други търговски дейности, заяви Европейският парламент в резолюция на 27 ноември. Разговор по темата с Андреас Шваб (ЕНП, Германия) и Рамон Тремоса (АЛДЕ, Испания) – водещи депутати за приемането на резолюцията:
Основният публично обсъждан въпрос е разделянето на Интернет търсенето от другите търговски дейности на компаниите. Каква е целта на предложението?
А. Шваб: Основната цел на резолюцията е да разработим последователна обща стратегия за единния дигитален пазар в Европа. Ние събрахме всички основни области, в които се нуждаем от предложения за нови политики, и една част от всичко това е въпросът за търсачките. Други части са защитата на личните данни, сигурността на електронните комуникации, таксите за роуминг, принципът на мрежова неутралност и т.н. – те всички трябва да влязат в общ пакет.
Р. Тремоса: Резолюцията дава на комисар Ансип насоки кои са бъдещите задачи, които ние предвиждаме. Това е нашето мнение, изразено в незаконодателна резолюция като силно политическо послание.
Не се ли получава прекалено регламентиране на пазара?
Р. Тремоса: Като другите ние също ползваме Google, възхищаваме се на компанията и признаваме, че услугите, които те предлагат, са подобрили живота ни. Но ние също така отбелязваме, че Google не е обществена услуга, а частна компания. Ние не искаме от тях да разкриват алгоритмите си, както не искаме тайните на Coca-Cola.
Но в САЩ Google има конкуренция, а в Европа – не. Европейският малък бизнес е изхвърлен от пазара, губи приходи и пазарна стойност, тъй като Google осигурява преференциални условия на своите собствени търговски начинания. Ако искате да си купите билет за самолет и потърсите в Google, ще видите в голямо поле резултата от Google Flight Search. Всички останали са подредени по-надолу.
А. Шваб: Това, от което се нуждаем, са равни условия за конкуренция. Потребителите трябва винаги да получават най-добрите отговори на своите въпроси. Целта на дигиталния пазар трябва да бъде широкият асортимент от услуги. Към момента рискът е, че като се постави един пазач на портата, който може да предлага собствените си услуги, той ще направи съревнованието много трудно за останалите.
Ако Интернет търсачките бъдат разделени от другите търговските дейности на компаниите, ще могат ли те да печелят и да останат безплатни за ползване?
Р. Тремоса: Това не е първият път, когато в Парламента се занимаваме с резолюции, касаещи пряко или косвено Google. Преди една година гласувахме да дадем мандат на Комисията да направи преглед на конкуренцията на пазара, особено в случая с Google. Преди четири години Комисията започна разследване на Google за нарушения на антитръстовите правила. Това не е нов проблем. Те не могат да претендират, че са изненадани.
А. Шваб: Самата Комисия настоява, че търсачките са „критично важна инфраструктура“ по отношение на информационната и мрежовата сигурност. Явно обаче те не ги определят като основополагащи услуги по отношение на конкуренцията. Ние трябва да имаме един и същ отговор на същия проблем във всички области, а не да разделяме темите една от друга.
Източник: Европейски парламент