Според публикуваното днес, 27 март, проучване на Евробарометър „МСП — ефективност на ресурсите и екологични пазари“ 37% от МСП в ЕС имат поне един служител на пълно или непълно работно време, чиято работа е свързана с екологични въпроси. Такива работни места се създават предимно в МСП, а не в големите предприятия: През 2012 г. работата на всеки осми служител в малките и средните предприятия е свързана с екологични въпроси — или почти 13% от всички работни места в МСП (в големите предприятия това съотношение е едва 1 към 33, или 3% oт всички работни места). Тези работни места в МСП се очаква да нараснат драстично с 35% през следващите 2 години.
От проучването на Евробарометър става ясно, че има други източници с нереализиран потенциал, които МСП могат да използват. Например по-малко от една четвърт от МСП се възползват от единния пазар за екологични продукти или услуги. Бюрокрацията се изтъква като една от пречките за това — 20 % от МСП твърдят, че инвестициите с екологичен аспект щяха да са по-лесни, ако трансграничните административни и правни процедури не бяха толкова усложнени.
МСП в сферата на екологичното производство стъпват все по-уверено на пазара. Три от пет МСП (61 %), които продават екологични продукти или услуги, са на екологичните пазари повече от три години, в сравнение с 52 % в САЩ. Храните и напитките (25 %) и електронните и механичните устройства и оборудване (23 %) са най-продаваните екологични продукти и услуги от МСП на територията на ЕС.
Пълният доклад за проучването на Евробарометър „МСП — ефективност на ресурсите и екологични пазари“
Екологични МСП: Силни у дома, но слаби в чужбина
Екологичните пазари1 за МСП в ЕС остават предимно вътрешни за Съюза. 87 % от МСП, заети в екологичния бизнес (или екологичната икономика), развиват дейност на националните си пазари. По-малко от една четвърт от МСП споделят, че се възползват от възможностите на единния пазар. Въпреки очакванията, че до 2030 г. страните от БРИК2 ще произвеждат около 60 % от световния БВП, само 3 % от МСП в ЕС се осмеляват да продават своите екологични продукти или услуги в Азия и Южната част на Тихия океан, а едва 2 % — в Латинска Америка.
Клиентското търсене играе важна роля
Според проучването на Евробарометър главната причина МСП в ЕС да продават екологични продукти или услуги е търсенето от страна на клиентите (48 %). Философията (32 %) и имиджът (30 %) на предприятията също оказват влияние в това отношение.
МСП намаляват потреблението на енергия и ресурси
93 % от МСП в ЕС предприемат действия за по-голяма ефективност на ресурсите. 64 % от МСП пестят енергия, 61 % рециклират материали, а 62 % ограничават отпадъците си. За 33 % от МСП в ЕС по-ефективното използване на ресурсите е главен приоритет.
Въведените политики и мерки могат да запалят „двигателя на екологичния растеж“
МСП смятат, че финансовите стимули са най-добрият начин за подпомагане на по-екологичната им дейност и за увеличаване на предлаганите от тях екологични продукти и услуги.
Опростяването на административните процедури ще увеличи предлагането на екологични продукти
Техническите консултации и опростяването на административните процедури също ефективно подпомагат екологосъобразността на МСП. През следващите две години четири от пет МСП (80 %) планират да започнат действия, увеличаващи ефективността на ресурсите, но според една пета от МСП би било по-лесно, ако административните и правните процедури не бяха толкова усложнени, а разходите за предприемане на тези действия бяха по-ниски.
Предизвикателството на обществените поръчки с екологични характеристики
Обществените поръчки с екологични характеристики като стимул за по-устойчива икономика все още са предизвикателство за МСП. Според наличните данни едва 11 % от МСП на територията на ЕС са участвали в търг за обществени поръчки с екологични изисквания, в сравнение с 16 % от големите предприятия.
----------------
1 : Екологичните продукти и услуги имат за цел най-вече да ограничат риска за околната среда и да намалят замърсяването и използваните ресурси В проучването бяха включени и продукти с екологични характеристики (екодизайн, екомаркировка, продукти на биологичното земеделие, продукти със значително съдържание на рециклирани материали).
2 : Бразилия, Русия, Индия и Китай.