Ново бизнес проучване на ЕВРОПАЛАТИ показа, че различните национални правила за продукти и услуги, сложните процедури, които съпътстват тези правила, и трудностите при достъпа до информация за тях, са основните пречки пред търговията в рамките на ЕС. В навечерието на новата стратегия за вътрешния пазар на Европейската комисия, резултатите, получени от анкетиране на близо 600 предприемачи, подчертават необходимостта от ефективни, лесни за използване дигитални инструменти, които да позволят на фирмите по-лесен достъп до информация за процедурите.
Основни пречки
Основните пречки, които са идентифицирани в рамките на проучването, са взаимосвързани: 23 години след Единния европейски акт, безброй национални правила за продукти и услуги в рамките на ЕС продължават да съществуват, налагайки сложни за спазване задължения и огромна информация за бизнеса. Проучването също така подчертава, че възстановяването на трансграничните плащания е от важно значение за много предприятия.
"Европейската комисия е привърженик на тезата, че всяко правило за вътрешния пазар намалява товара и мултиплицира ефекта в 28-те страни. Но проучването на ЕВРОПАЛАТИ показва, че реалността за бизнеса е много по-различна. Търговията в рамките на ЕС остава изключително сложна, а мерките, насочени към намаляване на тази сложност, в много случаи са под изисквания стандарт", каза Арналдо Абруцини, главен секретар на ЕВРОПАЛАТИ.
Вътрешен пазар: от правната концепция до пазарната реалност
Предприемачите бяха попитани за комплекса от възможни нови мерки, които са в процес на обсъждане на равнище ЕС през последните месеци. Участниците в проучването препоръчват, по-специално, подобряване на онлайн услугите за бизнеса - както по отношение на достъпа до информация, така и до възможността за завършване на необходимите процедури.
Забелязва се лек спад в инициативи на ЕС в тази област – като например създаването на единните точки за контакт за сектора на услугите. ЕВРОПАЛАТИ смята, че ефективната координация на Европейската комисия, съчетана с по-голям национален ангажимент, са от решаващо значение за предоставянето на висококачествени електронни услуги.
Решенията, които предлагат предприемачите, са от практически характер. Те настояват за ефективни, разбираеми информационни и консултантски услуги, които да им помогнат да разберат и да се ориентират с различните процедури и регламенти.
Препоръки на ЕВРОПАЛАТИ, на база на проучването:
Доклад от проучването ТУК
Информационна брошура с резултатите и възможните решения ТУК