Новите етикети за автомобилните гуми дават на купувачите възможност да изберат гуми, които консумират по-малко гориво и генерират по-малко емисии.
Европейският съюз си е поставил за цел да намали емисиите си на парникови газове с поне 40% до 2030 г. спрямо нивото от 1990 г. Сухопътният транспорт отговаря за около 22% от общите емисии в ЕС, като транспортът е секторът, в който емисиите са по-големи, отколкото през 1990 г.
До 2050 г. ЕС иска да постигне климатична неутралност, а за това ще е нужно емисиите от транспорт да бъдат намалени с поне 60% спрямо равнището от 1990 г.
На автомобилните гуми се дължи между 20% и 30% от потреблението на гориво от превозното средство, което прави избора на гуми особено важен. За да помогне на потребителите да направят информиран избор, ЕС въвежда нови правила за етикетите на гумите.
Етикетите ще съдържат информация за горивната ефективност на гумите и сцеплението на мокра настилка, като тя ще бъде оценена на скáла от A до G (по подобие на етикетите за енергийна ефективност на домакинските уреди). Потребителите ще разполагат и с данни за нивото на шум на гумите извън автомобила, изразен в децибели.
В бъдеще може да бъде добавена и информация за сцеплението на заснежена и ледена настилка, както и за очаквания пробег и износване (което води до замърсяване с микрочастици пластмаса), когато се появи надежден метод за тестване.
Етикетите ще трябва да бъдат ясно видими за потребителите, изложени при всички видове продажба, включително онлайн, и ще трябва да съдържат QR код за лесно сканиране.
Ползите от новите етикети
Новите етикети ще позволят на купувачите да изберат по-ефективни гуми, което ще им спести пари, но и ще намали емисиите от управлявания от тях автомобил. Информацията за сцеплението на мокра настилка ще подобри безопасността на пътя, а данните за шума ще допринесат за намаляване на шумовото замърсяване от коли.
Следващи стъпки
Европейският парламент одобри новата схема за етикетиране на автомобилните гуми на 13 май. Правилата ще влязат в сила от 1 май 2021 г.