Назад

Електронна платформа намалява 3 пъти времето за издаване на разрешения за работа на чужденци


Изградената от Информационно обслужване електронна платформа за издаване на разрешения за работа и пребиваване на чужденци – граждани на трети държави намалява с 3 пъти времето за получаване на документите. Това обяви Николета Стоянова, ръководител отдел „Бизнес анализ“ в компанията. Системата беше пусната в експлоатация през октомври 2024 г. Преди това времето за издаване на разрешително за работа отнемаше 14 дни, докато сега целият процес приключва в рамките на не повече от 4 дни. Чрез системата работодателите имат възможност да подават изцяло по електронен път, от всяко място и по всяко време, заявления за наемане на чуждестранни работници.

Разработената електронна платформа позволява издаването в изключително кратки срокове на няколко вида разрешения, свързани с наемане на чужди граждани на работа. Сред тях са Единно разрешение за пребиваване и работа, Разрешение за продължително пребиваване тип „Синя карта на ЕС“, Разрешение на лице, преместено при вътрешнокорпоративен трансфер, Разрешение за сезонен работник и Регистрация за краткосрочна заетост до 90 дни. Работодателите могат да подават заявления за наемане на чужденци на адрес https://workinbulgaria.egov.bg/.

„Дигитализирането на процеса по издаване на разрешения за работа за чужди граждани облекчава в огромна степен администрацията и частния сектор, и спестява много време“, каза Стоянова. По думите ѝ електронната платформа подпомага значително бизнеса в България в опитите да се справи с хроничния недостиг на кадри в определени браншове.

Дигитализирането на процеса намалява драстично стъпките, през които трябва да преминат административните органи, за да издадат разрешения за работа. Преди електронизацията процесът преминаваше през 22 стъпки, докато сега е намален на 10. Електронната платформа също така намалява времето за разглеждане на заявленията за наемане на чужденци с внушителните 19 пъти. В момента електронното подаване на заявления, както и подаване на допълнителни документи през портала приключва за около 25 минути, докато преди отнемеше повече от ден, в който работодателите трябваше да се редят на опашки за подаването им.

Новоизградената платформа е централизирана и е разработена като уеб базирано приложение, отговарящо на всички изисквания за информационна сигурност и ползваемост, съгласно изискванията на законодателството и препоръките на Министерство на електронното управление (МЕУ). Системата е изцяло синхронизирана с европейската процедура за издаване на разрешение за пребиваване и работа тип „Синя карта на Европейския съюз“. Синята карта е разрешение за работа за чужденци, граждани на държави извън ЕС и дава достъп на чуждите граждани до висококвалифицирана работа, право на влизане, право на смяна на работодател след изтичане на първите 12 месеца на висококвалифицирана заетост. Тя гарантира еднакво третиране с гражданите на съответната държава по отношение на условия на труд, образование, обучение, социална сигурност и достъп до услуги.

Системата осигурява прозрачност, проследимост и публичност при разглеждане заявленията и издаване на разрешенията. Платформата предоставя възможност за единна точка за проверки и онлайн справки по всяко време на денонощието. Тя осигурява пълен контрол и детайлна проследимост на движението на документите и обработката им в отделните администрации участващи в процеса – Министерство на вътрешните работи, Агенция по заетостта, Държавна агенция национална сигурност и Изпълнителна агенция Главна инспекция по труда. Платформата премахва необходимостта от движение на документи на хартия и намалява възможността за грешки, които често се срещат в ръчно обработваните документи. Тя предоставя автоматизиран обмен на данни, бързо изпращане и получаване на досиета на чужденци за обработка, изискване на допълнителни документи и възможност за проверки в реално време за статус на подадени заявления от заявителя или служител на конкретна администрация.