Назад

ЕК с правна рамка за индустриална устойчивост в Европа


• На 16 март 2023 Европейската комисия публикува ново законодателство – Net-Zero Industry Act и Critical Raw Materials Act, две регулаторни предложения, насочени към укрепване на устойчивостта на индустриалната верига на стойността.
• Net-Zero Industry Act има за цел да гарантира, че най-малко 40% от търсенето на чисти технологии в блока се извършва на вътрешния пазар до 2030 г.
• Critical Raw Materials Act се стреми да диверсифицира и подобри устойчивостта на веригите за доставки на ЕС, да подобри капацитета за наблюдение и да подобри циркулярността и устойчивостта.

На 16 март 2023 Европейската комисия прие Net-Zero Industry Act (NZIA) и Critical Raw Materials Act (CRMA), две законодателни предложения, които заедно с дизайна на пазара на електроенергия съставляват регулаторния стълб на Индустриалния план на Зелената сделка.

Дългоочакваните предложения идват на фона на увеличените затруднения във веригата за доставки, наблюдавани след пандемията от COVID-19 и допълнително засилени след руската инвазия в Украйна. За да повиши устойчивостта на своите вериги за доставки – било то за суровини или компоненти за технологии с нулево потребление – Европейската комисия се стреми да увеличи вътрешното производство, да подобри преработката, да разнообрази външните източници и да подобри рециклирането.

Net-Zero Industry Act
NZIA има за цел да подобри производствения капацитет на Съюза за технологии, които са от ключово значение за постигане на целите за климатична неутралност и гарантиране на устойчивостта на една декарбонизирана енергийна система. Основните двигатели на предложенията, които поставят цел за покриване на 40% от търсенето на блока с местното производство, включват:

  • Опростяване на регулаторната рамка и намаляване на административната тежест за производствени проекти с нетни нулеви емисии и стратегически проекти с нетни нулеви емисии.
  • Подобряване на инвестиционната сигурност
  • По-бърз достъп до финансиране
  • Подобряване на уменията за създаване на качествени работни места
  • Регулаторно подпомагане на иновациите
  • Улесняване на улавянето и съхранението на въглерод

Как се дефинират net-zero технологиите?

Net-zero технологиите включват технологии за възобновяема енергия, технологии за съхранение на електроенергия и топлина; термопомпи; мрежови технологии; технологии за възобновяеми горива от небиологичен произход; технологии за устойчиви алтернативни горива; електролизатори и горивни клетки; напреднали технологии за производство на енергия от ядрени процеси с минимални отпадъци от горивния цикъл, малки модулни реактори и свързани с тях най-добри в класа си горива; технологии за улавяне, използване и съхранение на въглерод; и технологии за енергийна ефективност, свързани с енергийните системи. Те се отнасят до крайните продукти, специфични компоненти и специфични машини, използвани основно за производството на тези продукти. Те трябва да са достигнали ниво на технологична готовност най-малко 8.

Какви са целите?

Включени са необвързващи цели за различни технологии. Производителите на слънчеви фотоволтаични (PV) технологии в ЕС трябва да увеличат конкурентното си предимство и да подобрят перспективите за сигурност на доставките, като се стремят да достигнат поне 30 GW оперативен производствен капацитет за слънчеви фотоволтаици до 2030 г. в цялата верига на стойността на фотоволтаиците. Производственият капацитет на вятъра трябва да достигне най-малко 36 GW и, съответно, за термопомпи от поне 31 GW през 2030 г. Производителите на батерии трябва да разширят капацитета си до поне 550 GWh, докато производителите на електролизери трябва да могат да доставят поне 100 GW водород до края на десетилетието.

Critical Raw Materials Act

В светлината на ускорения енергиен преход търсенето на критични суровини се очаква да нарасне – да бъде пет до шест пъти по-високо до 2030 г. и 21 пъти по-високо до 2050 г. Докато вътрешните доставки в момента осигуряват само малка част от необходимото, регламентът има за цел да предостави на ЕС инструменти за осигуряване на достъп до сигурно и устойчиво снабдяване с критични суровини, главно чрез определяне на ясни приоритети за действие. Той прави разлика между стратегически материали и критични суровини и определя еталони за вътрешния капацитет:
• Най-малко 10% от годишното потребление на ЕС за добив,
• Най-малко 40% от годишното потребление на ЕС за преработка,
• Най-малко 15% от годишното потребление на ЕС за рециклиране,
• Не повече от 65 % от годишното потребление на Съюза на всяка стратегическа суровина на всеки съответен етап на преработка от една-единствена трета държава.

От институционална гледна точка досиетата ще бъдат обсъдени на:
• Среща на върха на Европейския съвет 
• Работна група по конкурентоспособност и растеж
• Комитетът INTA обсъжда търговските аспекти на CRM

Източник: Институт за енергиен мениджмънт