Правителството прие внесената от министъра на финансите Петър Чобанов информация за изпълнението на републиканския бюджет за 2013 г., изготвена на база на месечните отчети за касовото изпълнение на първостепенните разпоредители с бюджетни кредити.
Бюджетното салдо по консолидираната фискална програма (КФП) на касова основа за 2013 г. е отрицателно в размер на 1 448,4 млн. лв. (1,8% от прогнозния БВП). За сравнение, планираният с разчетите към ЗДБРБ за 2013 г. дефицит на консолидирано ниво бе 2% от БВП. Бюджетното салдо по КФП се формира от дефицит по националния бюджет в размер на 891,6 млн. лв. и дефицит по европейските средства в размер на 556,8 млн. лева.
Фискалният резерв към 31.12.2013 г. е в размер на 4,7 млрд. лева.
Изпълнението на КФП за 2013 г. показва, че фискалната позиция на страната е стабилна – отчетените стойности за дефицита и държавния дълг са по-ниски от заложените в ЗДБРБ за 2013 г., а същевременно нивото на фискалния резерв надхвърля заложените законови изисквания.
Едновременно със запазването на фискалната стабилност започна реализирането и на приоритетните политики на правителството за насърчаване на растежа и за равнопоставени взаимоотношения на държавата с бизнеса. Показателно за това е свеждането на невъзстановения ДДС към края на 2013 г. до най-ниското му равнище за последните седем години. През второто полугодие на годината бяха разплатени и част от просрочените задължения на централното правителство, налични към края на юни 2013 г. Полагат се усилия за подобряване на комуникацията и улесняване на работата на бизнеса с приходните администрации и за намаляване на административната тежест. Фискалните ефекти от тези мерки започват да се проявяват, като през последните месеци постъпленията при редица данъци и осигурителни вноски отчитат постепенно подобрение.
Успоредно с усилията за нормализиране на бизнес средата, приоритет в разходните политики бяха социалните отговорности на държавата и очерталият се недостиг на финансиране на сектора на здравеопазването. За подкрепа на най-уязвимите социални групи (вкл. изплащане на еднократна коледна добавка на пенсионерите с най-ниски пенсии) и за дофинансиране на здравеопазването, беше осигурен значителен допълнителен финансов ресурс – общо около 125 млн. лв., без да се влошава одобреното бюджетно салдо по КФП.
Постъпилите приходи и помощи по КФП за 2013 г. са в размер на 28 981,4 млн. лв. или 36,7% от прогнозния БВП, при 35,4% от БВП за 2012 г. Съпоставени с 2012 г., приходите и помощите по КФП бележат номинален ръст от 5,5% (1 511,9 млн. лв.).
Общата сума на данъчните постъпления (вкл. приходите от осигурителни вноски) за 2013 г. възлиза на 22 370,3 млн. лв., което представлява 97,9% от годишните разчети. При съпоставка на изпълнението на данъчните приходи с плана за годината е важно да се отбележи, че върху изпълнението на данъците влияние оказва по-високият размер на възстановения ДДС през последния месец на 2013 г. Освен това, наказателните лихви върху невнесени в срок данъчни задължения, които са в размер на около 90 млн. лв., са отчетени в съответната позиция в неданъчните приходи, а са планирани като данъчни приходи – по видове данъци. В този смисъл, с оглед съпоставимост на данните с плана, сумата в размер на 90 млн. лв. следва да се добави към размера на данъчните постъпления за 2013 г.
Приходите в частта на преките данъци за 2013 г. са 3 901,5 млн. лв. или 96,3% от планираните за годината. Приходите от косвени данъци са в размер на 11 590,7 млн. лв. (97,3% от плана за годината), от които приходите от ДДС са 7 366,5 млн. лв., от акцизи – 4 055,8 млн. лв., от мита – 146,2 млн. лева. От данък върху застрахователните премии за 2013 г. са постъпили 22,3 млн. лева. Постъпленията от други данъци (вкл. имуществени данъци и др. данъци по ЗКПО) са в размер на 817,9 млн. лв. или 101% изпълнение на годишните разчети. Приходите от социалноосигурителни и здравни вноски към 31.12.2013 г. са 6 060,2 млн. лв., което представлява 99,8% от разчетените за годината.
Неданъчните приходи са в размер на 3 966,1 млн. лв., което представлява 104,5% спрямо разчета за 2013 година. Добро е изпълнението на приходите от държавни такси, глоби, санкции и наказателни лихви, постъпленията от концесии и др.
Постъпленията в частта на помощите по КФП към 31.12.2013 г. са в размер на 2 645,0 млн. лв. (70,7% от разчета).
Разходите по КФП (вкл. вноската на Република България в бюджета на ЕС) към 31.12.2013 г. възлизат на 30 429,8 млн. лв., което е 95,2% от годишния разчет. В структурно отношение ръст се отчита основно при социалните и здравноосигурителните плащания, капиталовите разходи, разходите за издръжка, лихвените разходи и други. Следва да се отбележи, че капиталовите разходи през второто полугодие на 2013 г. нарастват със 17,3% спрямо първото полугодие, а за цялата 2013 г. се отчита ръст от 11,4% спрямо предходната година. Като относителен дял в БВП капиталовите разходи за 2013 г. представляват 5,2% при 4,7% от БВП за 2012 г.
Частта от вноската на България в бюджета на ЕС, изплатена за 2013 г. от централния бюджет, възлиза на 934,1 млн. лв.