Фирмените кредити със срок на изплащане над 5 години са нараснали с 10% през изминалата година спрямо предходната. Това става ясно от данни на Института за икономически изследвания при БАН.
Тенденцията към удължаване на сроковете за погасяване на задълженията по кредитите води своето начало от влошаването на икономическата среда след 2008 г. При свито вътрешно потребление фирмите остават под финансов натиск, което изисква по-голяма маневреност, възможна при по-голям дял на дългосрочното финансиране в структурата на кредитните им задължения. Още една причина за удължаване на сроковете по привлечените средства от банките е, че кредитирането през 2008 - 2009 г. беше съпроводено с бум в инвестиционното търсене, смятат икономистите от БАН.
Изследването показва, че 63,6% от дългосрочните бизнес кредити са били съсредоточени в три сектора: "Търговия на едро, ремонт на автомобили и мотоциклети” с 32,3% от общия обем, следван от "Преработвателна промишленост”, на която се падат 19,7% от отпуснатите парични средства, и „Строителство” с 11,6%.
От данните става ясно още, че 58,2% от всички дългосрочни бизнес кредити са били отпуснати на предприятия с персонал между 10 и 49 човека. След тях най-активни са фирмите с 50 до 250 заети. Най-малък е процентът на компании с над 250 служители, като само 1,8% от тях са използвали този начин на финансиране. 16,4% от фирмите, в които работят до 9 заети, са взели дългосрочни кредити.
При този тип заеми най-активни са предприятия, опериращи на вътрешния пазар. Едва една пета от фирмите, теглили дългосрочни заеми, работят за европейски пазари и 10,9% за световни.
Дългосрочни кредити се използват най-често в Североизточна (29,1%) и Южна Централна България (25,5%). Ниското търсене на тези заеми от предприятия, работещи на външни пазари, се свързва със собствеността им, която най-често е на чужденци, нямащи особена нужда от външно финансиране.
Докладът на БАН посочва, че между фирми, работещи на местния пазар и експортно насочените, съществува неравенство по отношение на търсенето на финансиране. Икономистите посочват, че увеличението на износа и БВП не може да покрие постоянния недостиг от парични средства на предприятията, насочени към външни пазари.
Потребители на дългосрочните бизнес кредити са най-често производствените фирми (41,8%), следвани от търговците (32,7%) и работещите в сферата на услугите (21,8%).