През 2016 г. в 4 града вече са постигнати нормите на качество на въздуха по отношение на фините прахови частици (ФПЧ) – това са Добрич, Сливен, Пирдоп и Девня, а през 2017 г. това се отнася за още 2 града – Гълъбово и Стара Загора. По предварителни данни за тази година Варна също постига такъв резултат. Дотук 6 града заедно с Варна устойчиво излизат от превишенията на нормите за ФПЧ. Това съобщи министърът на околната среда и водите Нено Димов на конференция в София, на която беше представен проектът на Национална програма за подобряване качеството на атмосферния въздух (2018-2024 г.). Той подчерта, че са необходими съвместни действия на всички институции и местната власт за прилагане на мерките и постигане на конкретни резултати.
Проектът на Национална програма за подобряване на качеството на въздуха 2018-2024 г. е разработен въз основа на споразумение за предоставяне на консултантски услуги между МОСВ и Световната банка (СБ) в подкрепа на управлението на качеството на въздуха и е в сила от 28 декември 2016 г. Документът съдържа мерки, насочени към намаляване на емисиите и подобряване качеството на атмосферния въздух. В представянето участваха вицепремиерът Валери Симоенов, постоянният представител на Световната банка Фабрицио Дзарконе, кметът на София Йорданка Фандъкова и представители на екипа от СБ, разработил проекта.
„В Световната банка сме благодарни за възможността да работим с България за опазването на ресурсите на държавата. Ключов приоритет е да помагаме на правителството да управлява и съхранява ресурсите на страната. Работим, за да подпомогнем дневния ред на Министерството на околната среда и водите и това ни даде възможност да предоставим нашия опит на световно ниво“, обясни Фабрицио Дзарконе.
Министър Нено Димов каза, че в станциите за мониторинг се следят около 10 показатели и по всички България е постигнала изискванията по закон и нормите на ЕС, с изключение на ФПЧ. Според него по-тежката задача освен на национално ниво, е на местната власт, която трябва да реализира мерките и те са конкретни за съответната община. „Най-трудната задача е мисленето на всеки един от нас, защото докато ние не свикнем да мислим по определен начин, който не ни позволява да изгаряме забранени горива, трудно ще може която и да е от властите да преодолее този проблем“, категоричен беше министърът.
Той очерта мерките, които са предприети досега. С промени в Закона за движение по пътищата е създадена връзката на полицията с пунктовете за технически преглед, която позволява при сериозни нарушения, включително при отсъствие на катализатор, да се извърши служебна дерегистрация на превозното средство. На второ място е промяната в режима за изкупуване на катализатори в пунктовете за вторични суровини, а на трето – новите екотакси на МПС.
Министърът припомни, че основните източници на замърсяване са битовото отопление и транспорта. „Затова усилията ни са насочени и към промени в Закона за чистотата на атмосферния въздух, който е на финалната права преди приемане от Министерския съвет. В него е предвидена система за проверка за съдържание на сяра и пепел във въглищата и брикетите“, обясни той. „С тази програма ще продължат мерките, които вече предприемаме. Предстои след като бъде представена окончателно от екипа на СБ, да бъде внесена в Министерския съвет“, допълни Димов.