Eвропейският парламент и Съветът постигнаха споразумение на 4 февруари относно нови правила, чиято цел е да улесни електронната регистрация на фирми и да насърчи извършването на административни дейности онлайн през целия жизнен цикъл на фирмите.
Новите правила имат за цел да спестят време и пари на бизнеса, както и да увеличат гаранциите срещу злоупотреби и измами чрез въвеждането на онлайн проверки на самоличността.
Новите правила осигуряват:
Въпреки че всички стъпки по регистрацията на фирми могат да бъдат извършени онлайн, преговарящите се споразумяха, че в някои случаи може да бъде изискано и лично явяване когато това е необходимо. Те също така настояха да бъде предвидена възможност за проверка дали кандидати за директорски позиции са дисквалифицирани от подобни позиции в други страни членки.
Цитат
Докладчикът Тадеуш Звефка (ЕНП, Полша) заяви: "И двете институции останаха ангажирани с общата цел – да дадат на европейските предприемачи една модерна, сигурна и прозрачна среда, в която да извършват своята дейност. Но не трябва да забравяме, че това е само първата крачка. Крайно време е европейските предприемачи да се възползват от новите технологии, особено в презграничната си дейност. Ние трябва да продължим да намаляваме бюрокрацията за малките и средните предприятия и да премахваме пречките, пред които се изправя европейският бизнес на общия пазар."
Следващи стъпки
Временното споразумение трябва да бъде одобрено от посланиците на страните членки (Корепер) и от комисията по правни въпроси. След това директивата трябва да бъде гласувана в пленарна зала и одобрена от Съвета на ЕС.
Допълнителна информация
Според данни на Европейската комисия в момента само 17 страни членки предоставят пълния набор от процедури за онлайн регистрация на фирми, а електронните услуги и достъпът до информация в ЕС са разпокъсани.
В ЕС има около 24 милиона фирми, от които 80% са дружества с ограничена отговорност. От тях около 98-99 % са малки и средни предприятия. Европейската комисия посочва, че онлайн регистрацията отнема половината от времето и може да бъде до три пъти по-евтина от традиционните хартиени формати. Новите правила за цифрова регистрация ще генерират икономии между 42 и 84 милиона евро годишно.
В своята резолюция относно плана за действие на ЕС за електронно управление от 2017 г. Парламентът призова Комисията да разгледа допълнителни начини за насърчаване на цифровите решения свързани с формалности през всичките етапи на развитие на дружествата и подчерта значението на свързването на търговските регистри. Миналия април Комисията предложи да преразгледа и актуализира правилата на дружественото право и въведе пакет от предложения относно цифровите инструменти и процеси в дружественото право и относно презграничните преобразувания, сливания и разделяния.