Европейската комисия публикува докладите и анализите за напредъка, постигнат през април 2019 г. от Facebook, Google и Twitter за борба с дезинформацията.Трите онлайн платформи, подписали Кодекса за поведение във връзка с дезинформацията, поеха ангажимент да докладват ежемесечно предприетите мерки в навечерието на изборите за Европейски парламент през май 2019 г.
В съвместно изявление заместник-председателят на ЕК Андрус Ансип, отговарящ за цифровия единен пазар, комисарят по въпросите на правосъдието, потребителите и равнопоставеността между половете Вера Йоурова, комисарят, отговарящ за Съюза на сигурност Джулиан Кинг и комисарят по въпросите на цифровата икономика и цифровото общество Мария Габриел заявиха:
„Признаваме продължаващия напредък, постигнат от Facebook, Google и Twitter по изпълнението на ангажиментите им за увеличаване на прозрачността и защитата на неприкосновеността на предстоящите избори.
Приветстваме строгите мерки, които трите платформи са предприели срещу манипулативно поведение, включително координирани дейности по дезинформация, при използване на техните услуги. Те също така предоставиха данни относно мерките за подобряване на контрола над рекламното позициониране. Въпреки това е необходимо да се направи повече за укрепване на неприкосновеността на техните услуги, включително рекламните услуги. Освен това предоставените данни все още не са достатъчно подробни, за да позволят независима и точна оценка на начина, по който политиките на платформите действително са допринесли за намаляване на разпространението на дезинформация в ЕС.
И трите подписали Кодекса платформи вече създадоха обществено достъпни библиотеки с политическа реклама и предоставиха възможност за търсене чрез приложно-програмни интерфейси (API), което представлява явно подобрение. За съжаление Twitter и Google не бяха в състояние да разработят и приложат политики за идентифициране и публично оповестяване на тематично ориентирани реклами, които по време на избори могат да бъдат обект на водещи до разединение обществени разисквания, поради което по отношение на тях може да бъде разпространявана дезинформация.
Гледайки в перспектива след европейските избори, всички подписали Кодекса страни понастоящем трябва да увеличат усилията си за разширяване на сътрудничеството с проверителите на факти във всички държави членки, както и за предоставяне на повече възможности на потребителите и на научноизследователската общност. По-специално онлайн платформите трябва да приложат на практика своя по-широк набор от ангажименти, поети по силата на Кодекса за поведение, а именно чрез съвместна работа с традиционните медии, за да се разработят показатели за прозрачност и надеждност на източниците на информация, така че потребителите да разполагат с достатъчни възможности за избор на относима и проверена информация.
Ние също така призоваваме платформите за по-тясно сътрудничество с научноизследователската общност за идентифициране и достъп до съответните бази данни, което би предоставило възможност за по-добро разкриване и анализ на кампаниите за дезинформация, стриктно проследяване на изпълнението и въздействието на Кодекса и независим надзор на функционирането на алгоритмите, в полза на всички граждани.
Накрая, след изявленията на Microsoft, че той възнамерява също така да подпише Кодекса, насърчаваме още по-широкото разпространение на Кодекса сред онлайн платформите, както и сред рекламодателите и операторите на рекламната мрежа, така че да може той да достигне пълния си потенциал.“
Основни резултати от докладите:
Следващи стъпки
Днешните доклади обхващат мерките, предприети от онлайн дружествата през април 2019 г. Те позволяват на Комисията да провери дали преди изборите за Европейски парламент през май 2019 г. са налице ефективни политики, които да възпрепятстват опорочаването на изборния процес.
Месечното докладване, договорено по силата на Кодекса, ще продължи до изборите за Европейски парламент. Последните доклади от платформите ще бъдат публикувани през юни. Както бе договорено през март, лидерите на ЕС ще се върнат към въпроса за дезинформацията на юнското заседание на Европейския съвет. Оценката на Комисията ще бъде включена в тези обсъждания.
До края на 2019 г. Комисията ще извърши цялостна оценка на първите 12 месеца от действието на Кодекса. В случай че резултатите се окажат незадоволителни, Комисията може да предложи по-нататъшни мерки, включително от регулаторен характер.