Европейската комисия открива процедура за нарушение срещу Република България за неправилното транспониране на член 1, параграф 3 и член 10, параграф 1 от Директива 94/19/ЕО (Директивата относно схемите за гарантиране на депозити), както и за неспазване на принципа за свободно движение на капитали съгласно член 63 от ДФЕС.
С откриването на тази процедура за нарушение Комисията изпълнява задължението си да следи за спазването на правото на ЕС от страна на държавите членки. Комисията очаква да се предостави незабавен достъп на вложителите до сумата от банковия им депозит, на която имат право.
Комисията изпраща официално уведомително писмо до България, което е първият официален етап на процедурите за нарушение. Крайният срок за отговор от страна на България е 15 октомври.
Неправилно транспониране на Директивата относно схемите за гарантиране на депозити
В Директивата относно схемите за гарантиране на депозити е предвидена процедура от три стъпки, за да се даде възможност на схема за гарантиране на депозитите да изплати вземанията на вложителите:
1. Компетентният орган се уверява, че депозит, който е дължим и платим, не е бил изплатен от кредитна институция.
2. В рамките на пет работни дни след това заключение, компетентният орган трябва да определи дали съответната кредитна институция изглежда неспособна за момента, по причини, които са пряко свързани с нейното финансово състояние, да изплати депозити, които са дължими и платими и че не съществува близка перспектива тя да бъде в състояние да го направи.
3. Схемата за гарантиране на депозити трябва да е в състояние да изплати надлежно доказаните вземания на вложителите в рамките на 20 работни дни, след като компетентният орган е взел своето решение.
Съгласно българското законодателство на схемата за гарантиране на депозити се разрешава да изплати вземанията на вложителите към кредитна институция само ако централната банка е отнела банковия лиценз на съответната институция. Директивата относно схемите за гарантиране на депозити не съдържа такова изискване. Неналичността на депозитите е достатъчна, за да се задейства схемата за гарантиране на депозити1. В разглеждания случай депозитите са неналични от три месеца. Съгласно общите принципи на правото на ЕС националните органи са длъжни да прилагат Директивата дори при наличието на противоречащи разпоредби в националното право.
Що се отнася до заложения в Договора принцип за свободно движение на капитали, наложеният от българските органи специален надзор над съответните банки изглежда представлява неоправдано и непропорционално ограничение на свободното движение на капитали. Комисията отбелязва по-специално, че двете банки са били поставени под специален надзор с пълно преустановяване на плащанията и банковите дейности, въпреки че националното право позволява мерки с по-ниска степен на намеса, т.е. избор между пълно и частично преустановяване на плащанията и ограничаване на дейностите.
В допълнение Комисията припомня, че правото на ЕС има преимущество пред националното право. Съответните разпоредби на Директивата относно схемите за гарантиране на депозити, които са безусловни, достатъчно ясни и прецизни, могат при определени условия да предоставят права на физически лица и предприятия. За правоприлагането на тези права е възможно да бъдат предявени искове срещу съответните органи пред национален съд с цел да се получат плащания по отношение на неналичните депозити съгласно член 10, параграф 1 от Директивата относно схемите за гарантиране на депозити.
Контекст
Българската схема за гарантиране на депозити понастоящем не изплаща вземанията на вложителите на „Корпоративна търговска банка“ АД и Търговска банка „Виктория“ ЕАД в предвидения срок в Директивата относно схемите за гарантиране на депозити.
И двете банки са затворени от втората половина на юни. Вложителите нямат достъп до парите си от три месеца. Съгласно решение на Българската народна банка (БНБ) от 16 септември 2014 г. няма да се вземе никакво решение преди края на ноември. Като се имат предвид тежките последици за домакинствата и дружествата, службите на Комисията поддържаха тесен контакт с българските власти през последните няколко седмици, за да помогнат за намирането на подходящо решение. Настоящото положение може да подкопае общественото доверие в схемата за гарантиране на депозити в България.
Целта на Директивата относно схемите за гарантиране на депозити (Директива 94/19/ЕО) е да се осигури хармонизирано ниво на защита на депозитите от страна на всички признати схеми за гарантиране на депозити, независимо от местоположението на депозитите в рамките на Съюза.
Член 63 от ДФЕС забранява ограниченията върху движението на капитали и върху плащанията между държавите членки и между държавите членки и трети страни.
Повече подробности за Директивата относно схемите за гарантиране на депозити:
http://ec.europa.eu/internal_market/bank/guarantee/