Комисарят по политиката за потребителите Невен Мимица заяви вчера в Рим, че е необходимо по-тясно сътрудничество при прилагането на правата на потребителите в целия единен пазар.
„Стриктното прилагане е от ключово значение. Когато правата на потребителите съществуват само на хартия, те не са им от полза. Ефективното прилагане на законодателството в тази област е от съществено значение, за да се превърнат разписаните права в осезаеми практически ползи.
Сътрудничеството при правоприлагането не само води до по-добре функциониращ единен пазар за потребителите, но носи и ползи за предприятията, на които осигурява повече прозрачност, по-силна конкуренция, условия на равнопоставеност и правна сигурност.
Трябва да създадем рамка, която да ни позволи да се справим с широко разпространени нарушения, които едновременно засягат няколко или дори всички държави — членки на ЕС. В този контекст трябва също така внимателно да обмислим каква да бъде ролята на Комисията – на първо място да координира действията, но и да помага за откриване на недобросъвестни практики и да решава кои общи механизми на равнището на ЕС са най-подходящи за справяне с тях.“
Постижения на мрежата за сътрудничество в областта на защитата на потребителите....
Мрежата за сътрудничество в областта на защитата на потребителите (СОЗП) обединява националните органи, отговорни за прилагането на европейското законодателство за защита на потребителите, и Европейската комисия. В случай на трансгранично нарушение на правата на потребителите мрежата позволява на органа на държавата членка, в която са засегнати интересите на потребителя, да се обърне към съответния орган в държавата членка, в която е установен търговецът, и да поиска предприемане на мерки, за да се спре нарушаването на законодателството. Правоприлагащите органи могат също така да се уведомяват взаимно за недобросъвестни практики, които могат да се разпространят в други държави.
От 2007 г. насам в мрежата са отправени повече от 1400 искания за взаимна помощ. За същия период след проверки в рамките на редовния съгласуван надзор на онлайн пазарите – наричани често „sweeps“ – около 2000 уебсайта отстраниха допуснати пропуски в спазването на законодателството. Благодарение на тези проверки се повиши осведомеността на електронните търговци и потребителите за законодателството за защита на потребителите в много сектори, например въздушния транспорт, резервирането на хотелски стаи, потребителските кредити, продажбата на билети за мероприятия, електронните стоки и продуктите с цифрово съдържание.
От миналата година правоприлагащите органи си сътрудничат и по общи проблеми, които засягат потребителите в няколко държави членки. Първите мерки от този вид бяха предприети в областта на покупките в рамките на мобилно приложение, и по-специално във връзка с игри, предимно такива, които са предназначени за деца. Правоприлагащите органи в целия ЕС се споразумяха за общ подход към прилагането на съответните правила за защита на потребителите в тази област и поискаха фирмите от бранша да коригират своите недобросъвестни практики в ясно определен срок, за да се осигури подходяща защита на потребителите на мобилни приложения. Този процес скоро ще приключи и в близко време се очакват резултатите.
... и бъдещи предизвикателства
Неотдавнашната обществена консултация за резултатите на мрежата изведе на преден план необходимостта от намиране на ефективни средства за борба с широко разпространени нарушения на правата на потребителите в ЕС. Участниците в консултацията призоваха за засилена координация и единен за целия ЕС подход, чрез които ще се постигнат по-добри резултати за потребителите, ще се опрости спазването на изискванията и ще се намалят разходите за предприятията. Чрез обединяване на административните усилия на европейско равнище правителствата ще могат да постигнат значителни икономии на разходи и ресурси.
За повече информация: Доклад за функционирането на Регламента за сътрудничество в областта на защита на потребителите, приет на 1 юли 2014 г.