Днес гражданите на ЕС не могат да участват пълноценно в обществения живот, без да разполагат с основна банкова сметка. Банковите сметки се превърнаха в ключов елемент от нашето ежедневие, позволявайки ни да извършваме и получаваме плащания, да пазаруваме онлайн и да плащаме сметките си за комунални услуги (телефон, газ, електричество).
Законодателството в областта на единния пазар осигури възможност на банките да извършват дейност в целия Съюз и да предлагат своите услуги през граница, но тази гъвкавост не се отнася за гражданите, които често не успяват да си открият сметка в друга страна от ЕС или лесно да прехвърлят сметката си от една банка в друга. Освен това потребителите често плащат по-скъпо за услугите, предоставяни от тяхната банка, и срещат трудности при получаването на яснота относно различните банкови такси.
В този контекст Европейската комисия публикува днес своето предложение за директива относно прозрачността и съпоставимостта на таксите за разплащателни сметки, условията за смяна на банкова сметка и достъпа до основна разплащателна сметка.
Предложенията на Комисията обхващат три области:
Подобряването на прозрачността и съпоставимостта на банковите такси наред с по-лесната смяна на доставчик на платежни услуги би следвало да доведе до по-качествено предлагане и по-ниски цени за банковите сметки на потребителите. Същевременно повишената мобилност на клиентите и по-малкото пречки за навлизане на пазара, включително през граница, ще бъдат от полза за сектора на финансовите услуги.
Контекст:
Предвид бързия темп, с който намалява използването на пари в брой, днес банковите сметки са неразделна част от икономическия и социален живот на модерното общество. Въпреки това, според неотдавнашно проучване, около 58 млн. потребители в ЕС на възраст над 15 години не разполагат с разплащателна банкова сметка.
Проучванията показват също така, че потребителите все още изпитват затруднения при сравняване на офертите и цените на разплащателните сметки, предлагани от различните доставчици на платежни услуги. А когато е възможно да се направи сравнение, процесът по преминаване от една разплащателна сметка към друга е сложен и ненадежден. Освен това съществуват случаи, в които потребителите от ЕС все още не могат да си открият разплащателна сметка в страна членка, в която не пребивават постоянно.
Включените в предложението за директива мерки са насочени към три области:
1. Прозрачност на таксите за разплащателни банкови сметки
2. Смяна на банкова сметка
3. Достъп до разплащателни сметки:
С предложената директива ще се даде възможност на потребителите в Европа да откриват разплащателна сметка при всеки доставчик на платежни услуги в ЕС, дори когато доставчикът се намира в страна, в която потребителят не пребивава постоянно.
Освен това потребителите ще имат право на достъп до основна разплащателна сметка независимо от местопребиваването им в ЕС или тяхното лично финансово състояние. Държавите — членки на ЕС, трябва да гарантират, че поне един доставчик на платежни услуги предлага основни разплащателни сметки на тяхната територия и да информират обществеността за съществуването на тези сметки. На доставчиците на платежни услуги няма да бъде позволено да използват финансовото състояние на дадено лице като основание да откажат откриването на банкова сметка.
В директивата се посочват основните услуги, които ще се предоставят чрез тези сметки, в т.ч. теглене на пари в брой, банкови преводи и издаване на дебитни карти. По основните разплащателни сметки няма да бъдат позволени овърдрафти или кредитни услуги.