Европейската комисия започна обществена консултация във връзка с „Наука 2.0“, за да оцени тенденцията към по-отворен, базиран на обмена на данни и ориентиран към хората подход при научните изследвания и иновациите. Изследователите използват инструменти на цифровите технологии, за да привличат за участие в научните изследвания хиляди хора, например като ги приканват да сигнализират, когато се разболеят от грип, за да може да се наблюдават огнищата на зараза и да се прогнозира евентуално избухване на епидемии. Научните работници също възприемат по-открит подход, като споделят в интернет наблюденията си още на ранен етап и сравняват и обсъждат разработките си, за да ги усъвършенстват. Все повече научни публикации са достъпни безплатно в интернет. Счита се, че 90% от всички налични данни в света са генерирани през последните две години, а обемът на научните данни нараства с темп от 30% годишно.
Консултацията има за цел да проучи степента на информираност относно тези тенденции, както и степента на участие в тях, като същевременно събере мнения относно създадените с подхода „Наука 2.0“ възможности за засилване на конкурентоспособността на европейската наука и научни изследвания. Крайният срок за получаване на отговорите е 30 септември 2014 г.
Европейската комисия вече включи в политиката си някои аспекти на „Наука 2.0“. По-специално при научните изследвания в рамките на „Хоризонт 2020“ — новата програма на ЕС за научни изследвания и иновации, е задължително да се осигури отворен достъп до научните публикации. Дадено бе начало и на пилотен проект за научноизследователски данни със свободен достъп. Чрез своите програми за научни изследвания ЕС също така финансира редица граждански научни проекти и подкрепя елементи на електронната инфраструктура, благодарение на която се реализира „Наука 2.0“.
Фигура: Текущите промени, които оказват въздействие върху целия цикъл за научни изследвания — от разработването до оценката и публикуването.
Консултацията, както и допълнителна информация, може да се намери на уебсайта на Европейската комисия: Вашият глас в Европа (http://ec.europa.eu/research/science-2.0).
Контекст
„Наука 2.0“ е бързо налагащ се в световен мащаб подход вследствие на развитието на цифровите технологии и в отговор на съществуващите понастоящем слабости в областта на науката, сред които са бавният и скъп процес на публикуване на научни разработки, критиките към системата за партньорски проверки и предизвикателството, свързано с повтарянето на резултатите от научните изследвания поради липсата на данни, които да могат да бъдат наново използвани и възпроизвеждани.
Всичко това се развива в контекста на мащабни и взаимосвързани тенденции:
значителен ръст на научните разработки, както и тенденция към предоставяне на свободен достъп до научната информация и към открито сътрудничество в областта на изследванията (дистанционно сътрудничество между научните работници);
постоянно увеличаващ се брой на работещите в областта на науката (днес учените в света са повече от всякога) и засилено участие на гражданите в научните изследвания (като участници в самите научни изследвания или като финансиращи или определящи насоките на развитието лица);
нови способи за осъществяване на научни разработки, станали възможни благодарение на наличието на големи масиви от данни (90% от всички данни по света са генерирани през последните две години) и на постоянно растящата изчислителна мощност.