Има ли бизнесът ангажимент към обществото или той трябва да бъде свободен да преследва своята икономическа изгода? Днес по време на пленарното заседание Европейският парламент ще разгледа два доклада, които засягат корпоративната социална отговорност и нейната връзка с устойчивото икономическо възстановяване. Гласуването по докладите е утре, 6 февруари.
Какво представлява корпоративната социална отговорност?
Корпоративната социална отговорност е термин, който се отнася към влиянието на предприятията върху различни аспекти от обществения живот: социални, екологични, свързани с правата на човека или със защитата на потребителите.
Примери за добри практики в тази насока могат да бъдат използването на слънчева енергия в производствения процес, работата с местни доставчици, екологичното почистване на продуктите, както и разработването на програми за специални грижи за служителите.
Европейската комисия публикува в края на 2011 г. стратегия за насърчаване на отговорното социално поведение на фирмите с цел създаване на условия за устойчиво развитие в средносрочен и дългосрочен план. В отговор две парламентарни комисии са подготвили свои незаконодателни доклади по темата.
Възможност за диалог
Автор на доклада на правната комисия е Рафаеле Балдасаре (ЕНП, Италия). Той се противопоставя на идеята бизнесът да поеме част от отговорността на обществените институции за налагане на социални и екологични норми, но в същото време приветства по-тясното обвързване на бизнес стратегиите с нуждите на обществената среда. Това може да стане чрез разработването на иновативни решения като екологично чисти продукти или интелигентна транспортна система.
Г-н Балдасаре заявява: "Важно е да поставим дебата за корпоративната социална отговорност в по-общ план, който гарантира, че дейността в тази насока остава доброволна, но предоставя възможност за диалог за регулативни мерки, ако такива са подходящи."
Възстановяване на доверието
Докладът на комисията по социални въпроси и заетост поставя акцента върху нуждата компаниите да демонстрират своя социален ангажимент, като създават работни места с адекватно заплащане, работят активно по решаване на въпросите, свързани с трудовите заболявания, и насърчават етичните практики по цялата верига на производство.
Докладчикът Ричард Хауит (С&Д, Великобритания) отбелязва: "Изграждането на доверие е основополагащо ... за европейското икономическо възстановяване. Корпоративната социална отговорност може и да е отговорност на бизнеса, но задължение на Европа е да работи с бизнеса, за да му помогнем да я осъществи".