Недостатъчните цифрови умения и компетентности сред учениците, както и необходимостта ефективното използване на информационните и съобщителните технологии да бъде интегрирано в обучението на учителите, са сред най-неотложните предизвикателства, пред които е изправено европейското училищно образование днес, според доклад, публикуван от Европейската комисия и New Media Consortium, организация с нестопанска цел със седалище в САЩ, обединяваща експерти в областта на образователните технологии. В първия по рода си Доклад на проекта „Хоризонт“ за Европа: издание за училищата за 2014 година се очертават тенденциите и технологичните развития, които могат да окажат въздействие върху образованието през следващите пет години. В него предизвикателствата пред европейските училища са разделени в три категории: „решими“, „трудни“ и „изключително трудни“.
Докладът отразява целите на инициативата „Отваряне на образованието“ на Комисията и се основава на данни, събрани от над 50 експерти от 22 европейски страни, Съвместния изследователски център на Комисията, Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) и Организацията на обединените нации за образование, наука и култура (ЮНЕСКО). В него се казва, че са необходими спешни мерки за насърчаване на новаторството в класните стаи, за да можем да се възползваме от засиленото използване на социалните медии, образователните ресурси със свободен достъп и от развитието на основани на данни учене и оценяване.
В доклада се посочва, че интегрирането на информационните и комуникационните технологии в обучението на учителите и подобряването на цифровите умения на учениците са решими проблеми. По-трудни за реализиране в краткосрочен план ще бъдат създаването на „автентични“ възможности за учене, основано на житейски опит, и съчетаването на формалното и неформалното образование. Най-големите, „изключително трудни“, предизвикателства включват необходимостта да се подобри преподаването на комплексно мислене и да се осигури включването на учениците в съвместното разработване на учебните дейности.
Панелът от експерти прогнозира, че до една година изчисленията в облак и таблетните компютри ще бъдат широко разпространени в много европейски училища, а ученето чрез компютърни игри и съчетаването на физическата и виртуалната среда ще бъдат неразделна част от преподаването през следващите две до три години. Експертите предполагат, че разработването на дистанционни и виртуални лаборатории и стратегии, които насърчават студентите да поемат активна роля в съвместното разработване на учебните дейности, може да отнеме до пет години.
Въпросите, повдигнати в доклада на проекта „Хоризонт“, ще бъдат предмет на допълнително обсъждане през декември в рамките на европейската конференция на високо равнище под надслов „Образованието в цифровата ера“, организирана съвместно от Европейската комисия и италианското председателство на Европейския съюз.
За повече информация: Научни изследвания в областта на ИКТ, използвани в образованието, уменията и образованието със свободен достъп