Ангажиментът на ЕС към екологично по-чист транспорт доведе до засилено производство на биогорива, което според някои носи повече вреди отколкото ползи.
ЕС е заявил ангажимент до 2020 г. да задоволява 10% от нуждите си от транспортно гориво от възобновяеми източници, сред които основно значение имат биогоривата.
В същото време обаче расте натискът за ограничаването на употребата на култури, които се ползват при производството на храни -например, зърнени култури, рапицата, палмовите масла и захарните култури.
На много места отглеждането на рапица за
производство на биогорива измества отглеждането
на по-традиционни култури © BELGA_PHOTONONSTOP
Наскоро Комисията обяви, че в близките месеци ще предложи биогоривата от хранителни култури да не представляват повече от 5% от транспортното гориво, което означава, че други 5% ще трябва да дойдат от нехранителни източници - например отпадъци и остатъчни фуражи.
Трябва ли да продължи да се насърчава отглеждането на растения за гориво? Следват мнения на евродепутати относно заявените планове на Комисията за поставяне на лимити върху употребата на биогорива от хранителни култури:
"Подкрепям плановете на Комисията. В момента биогоривата се конкурират с производството за хранителни цели и това води до ръст на цените, което не бива да продължава", заявява Jarosław Kalinowski (ЕНП, Полша), член на парламентарните комисии по земеделие и околна среда.
Неговият колега Jo Leinen (С&Д, Германия) от комисията по околна среда също приветства инициативата на Комисията, като настоява критериите за устойчиво използване на биогоривата да вземат предвид екологичните и социални последствия. В същото време г-н Leinen предупреждава и срещу залитането в обратната крайност: "Едно такова решение трябва да се вземе внимателно."
Производителите на биогорива се опасяват, че промяната в политиката би засегнала развиващия се отрасъл и би довела до загуба на работни места.
"Целта за дял от 10% от транспортното гориво остава в сила, така че търсене на биогорива в Европа ще има през следващите години", отговаря г-н Leinen и изтъква, че са необходими повече изследвания и инвестиции в производството на горива от нехранителни източници.
"Компаниите за биогорива можеха да се подготвят по-добре, тъй като още през 2009 г. бяха повдигнати въпроси за непреките ефекти от ползването на земята", посочва Bas Eickhout (Зелени/ЕСА, Нидерландия). "Тези компании, които са инвестирали в напредничави технологии, ще спечелят от измененията в политиката", допълва той.