Въвеждането този месец на нови права на потребителите в 28-те страни от ЕС цели пазаруването онлайн и в магазини да стане по-безопасно за 507-те милиона жители на Съюза.
Съгласно новите правила клиентите разполагат с 14 дни, за да върнат стоките, ако променят мнението си по каквато и да е причина, след като са ги купили онлайн, по телефона или по пощата. Този период на размисъл важи за целия ЕС.
Освен това търговците трябва да върнат парите на купувачите — включително разходите за доставка — в рамките на 14 дни, ако те решат да анулират покупката. Търговци, които искат купувачите да поемат разходите за връщането на стоки в случай на анулиране, трябва ясно да посочат това предварително.
Повече прозрачност
Купувачите също така ще могат по-лесно да анулират покупка, когато тя е направена при посещение на търговец в техния дом или на онлайн търгове.
Забраната за предварително отбелязани с отметка полета при онлайн покупки означава, че когато например купувате самолетни билети в крайна сметка няма да купите заедно с тях и застраховка при пътуване. Досега купувачите, които не искаха да се възползват от допълнителни услуги, често трябваше да махат поставената вече отметка от полетата.
Без скрити разходи
Търговците вече ще трябва ясно да посочват общите разходи за покупката на продукти или услуги. Това означава, че няма да се налага да плащате допълнителни такси или други разходи, ако не сте били информирани за тях преди да направите поръчката си.
Допълнителните такси за използване на кредитна карта занапред ще бъдат ограничени. Това означава, че търговците могат да таксуват само реалните разходи, свързани с този начин на плащане.
Изчакването от страна на клиентите на телефона, когато са избрали скъпоструващ номер на гореща телефонна линия, също ще остане в миналото, тъй като новите правила забраняват на търговците, които са оператори на горещи телефонни линии, да таксуват над базисното равнище за стандартни телефонни обаждания.
Новият набор от права на потребителите, който заменя 4 директиви, първоначално бе договорен през 2011 г. Тогава страните от ЕС получиха срок до декември 2013 г. да транспонират Директивата относно правата на потребителите в националното си законодателство.
Често задавани въпроси: Подсилени права на потребителите