Брой 61 (318), 27-03-2013
Ежедневен бюлетин
ISSN 1314-5320

Валутни курсове

ЕВРОПЕЙСКИ СЪЮЗ

ЕС е по-иновативен, но различията между страните се задълбочават


ЕС като цяло бележи напредък, но някои страни членки трябва да положат повече усилия, за да наваксат изоставането си и да станат по-конкурентоспособни.

Повечето страни от ЕС продължават да подобряват стимулирането на иновациите. Някои от тях обаче не правят достатъчно и започват да изостават, показва годишният сравнителен анализ на научноизследователската дейност и иновациите.

Той служи като средство да се помогне на страните от ЕС да определят кои са основните двигатели на иновациите и къде да насочат усилията си, за да стимулират растежа и създаването на работни места. В анализа страните се сравняват по равнището на инвестиции в научноизследователска и развойна дейност (НИРД), както и по 23 други фактора.

Разлика в равнището на инвестициите

Подреждането показва, че страните с традиции в иновациите продължават да подобряват резултатите си. При други държави способността за иновации нараства по-бавно или дори е спаднала.

Както и в предходните години Швеция остава на първо място, следвана от Германия, Дания и Финландия. Междувременно иновациите в Естония, Литва и Латвия са отбелязали растеж. България е последна по иновативност сред европейските държави. В предходното проучване страната ни е била на предпоследно място.

Двигатели на иновациите

Малките предприятия и способността идеите да се превръщат в предлагани на пазара продукти и услуги са основните двигатели за растежа на иновациите. Общ за водещите в класацията страни е акцентът върху подпомагането на научноизследователската и развойна дейност. Предприятията и университетите играят водеща роля в подкрепата на усилията за иновации на национално равнище.

В сравнение с другите държави от ЕС бизнес секторите във всички страни лидери в областта на иновациите инвестират повече в научно-изследователска и развойна дейност и регистрират повече патенти. Освен това всички те разполагат с добре развит сектор на висшето образование и силни връзки между индустрията и науката.

Съюз за иновации

Повишаването на новаторството и премахването на пречките пред достигането на добрите идеи до пазара са в центъра на стратегията „Съюз за иновации“ на ЕС за повишаване на конкурентоспособността му и засилване на растежа и заетостта.

Доклад за напредъка по стратегията показва, че нейното прилагане е в ход, като вече е започнало изпълнението на 80 % от предложенията. Този подход включва насърчаване на публично-частните партньорства, улесняване на достъпа до финансиране и квалифицирани работници, намаляване на административните формалности и понижаване на разходите за патентоване на нови идеи.

Целта на стратегията е да се намали изоставането на ЕС от лидерите в областта на иновациите в световен мащаб - Южна Корея, САЩ и Япония. Преднината на Южна Корея пред ЕС нараства, но от 2008 г. насам Съюзът наваксва изоставането си от САЩ и Япония.

Индустриални иновации в ЕС

 

НОВИНИ ОТ БТПП
Заседание на национално представителните работодателски организации
Водещи световни медии ще рекламират инвестициите в България
Стартира рекламна кампания по проект на Българската агенция за инвестиции Още
Фабрицио Камастра с почетна диплома на БТПП
Приключва 6-годишната му мисия в нашата страна Още
Покана за участие в Българо-китайски бизнес семинар
НОВИНИ ОТ РЕГИОНАЛНИ ПАЛАТИ
Ямболската ТПП подписа споразумение за сътрудничество с Асоциацията на работодателите в гр. Мангуалде, Португалия
ОФЕРТИ/ТЪРГОВЕ/КОНКУРСИ
Оферти за бизнес партньорство от ЕЕN
ИКОНОМИКА
Правителството създава междуведомствени работни групи за енергийна ефективност и за управление на паричните потоци на държавните предприятия
СТАНДАРТИЗАЦИЯ, СЕРТИФИКАЦИЯ
Проект на Стратегия за европейската система за стандартизация до 2020 г
ЕВРОПЕЙСКИ СЪЮЗ
ЕС е по-иновативен, но различията между страните се задълбочават
Годишният сравнителен анализ на научноизследователската дейност и иновациите поставя България на последно място по иновативност сред европейските държави Още
ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ
Практически маркетинг семинар „Как да изградим успешна марка: стратегия и творчество"