Трансграничните сделки представляват възможност за потребителите да намерят „най-добрата сделка“ на вътрешния пазар на ЕС. Пазаруването онлайн прави тези сделки по-достъпни от всякога. Понякога обаче нещата може да се объркат: проблемът може да е в самата стока или да е свързан с нейната доставка. За да се избегнат трудоемките, скъпоструващи и бавни законоустановени процедури, Европейският съюз работи за улесняване на достъпа до правосъдие на потребителите в Европа, така че те да могат ефективно да упражняват правата си. Европейската процедура за искове с малък материален интерес е един от общодостъпните способи за разрешаване на трансгранични спорове в случаите, когато стойността на иска не надвишава 2000 евро. Противно на очакванията, публикуваният 21 септември нов доклад на мрежата на европейските потребителски центрове (ECC-Net) сочи, че тази удобна за използване процедура, при все че е достъпна за масовия потребител от 1 януари 2009 г., не се използва достатъчно. Това се дължи главно на факта, че съдиите не са запознати с процедурата, а това е празнина, която Комисията смята да запълни с предприемането на енергични мерки.
На вътрешните пазари около 20 % от европейските потребители съобщават, че през последните 12 месеца са се сблъсквали с проблем, свързан със стока, услуга, търговец на дребно или доставчик. Усреднената стойност на понесената вреда се оценява на 375 евро на случай. 60 % от потребителите, участвали в проучването, са стигнали до удовлетворително решение в пряк контакт с търговеца, но останалите 40 % не са получили никаква компенсация, като ¼ от тях дори не са направили опит да се оплачат. Броят на потребителите, отнесли спора пред съда при възникнал проблем, е много малък (2 % от сблъскалите се с проблем през последните 12 месеца). Много от тях заявяват, че не са подали жалба, тъй като сумите, предмет на спора, са били твърде малки (26 %); понеже са били на мнение, че процедурата ще бъде твърде скъпа в сравнение с въпросната сума (13 %) или че тя ще отнеме твърде много време (12 %).
Пример от практиката за доказан успех на процедурата
Австрийски потребител поръчал облекло за сърф от германски уебсайт, като предварително заплатил 228 евро по банков път. Търговецът така и не доставил облеклото, нито възстановил покупната цена. По съвет на германския Европейски потребителски център потребителят стартирал европейска процедура за искове с малък материален интерес. Компетентният австрийски съд в Линц постановил съдебно решение в полза на потребителя, което е изпълнено от германските власти в Шарлотенбург. Впоследствие на потребителя е била възстановена покупната цена.
„Исковете с малък материален интерес“ се отнасят до случаи, в които стойността на иска не надвишава 2000 евро, с изключение на всички лихви, разноски и разходи (към момента на получаване на исковия формуляр от компетентния съд). Съдебното решение се постановява в държавата на местоживеене или обичайно пребиваване на потребителя, или в страната на дружеството ответник, ако потребителят предпочете това. То осигурява защита на неговите процедурни права и става пряко приложимо в държавата на загубилата страна и в която и да било друга държава от ЕС. Процедурата протича главно в писмена форма, като се използват предварително определени формуляри. Представителство от адвокат не се изисква. Считано от 2013 г., на потребителите в около 5-6 пилотни държави ще бъде предоставена възможност за попълване на исковите формуляри за искове с малък материален интерес и за водене на цялата съдебна процедура по интернет чрез портала за електронно правосъдие. Електронните версии на стандартните формуляри вече са достъпни онлайн (на 22 официални езика на ЕС).
За повече информация:
Европейска комисия — Процедура за искове с малък материален интерес
http://ec.europa.eu/justice/civil/commercial/eu-procedures/index_en.htm