Правилното прилагане на законодателството на ЕС е крайъгълен камък на договорите на ЕС и основополагащ елемент от програмата на Комисията за пригодност и резултатност на регулаторната рамка (REFIT). 30-ият годишен доклад относно мониторинга на прилагането на правото на ЕС показва резултатите на държавите членки при прилагането на правото на ЕС. В края на 2012 г. е имало по-малък брой образувани производства за установяване на нарушение, отколкото в предходни години. Броят на случаите, разглеждани в рамките на механизми за решаване на проблеми, като например EU Pilot, се увеличи. Това е знак, че Европейската комисия е решена да работи съвместно с държавите членки за решаване на проблемите и за подобряване на спазването на правните норми.
В края на 2012 г. в броя на образуваните производства за установяване на нарушение отново бе отбелязан спад — с 25 % в сравнение с предходната година. Това се дължи отчасти на по-честото използване на EU Pilot1 и на други механизми за решаване на проблеми (например SOLVIT2), целящи разрешаване на проблемите и насърчаване на спазването на правните норми: Околната среда, транспортът, данъчното облагане и вътрешният пазар и услугите са четирите области, в които най-често са били образувани производства за установяване на нарушение, като те представляват общо над 60 % от всички случаи.
Най-голям брой производства за установяване на нарушение са били образувани срещу Италия (99), Белгия (92) и Испания (91). Както и през 2011 г., Латвия показа най-добри резултати със само 20 случая, следвана от Литва и Естония (съответно 22 и 24 производства). Класацията в ЕС-27 е следната:
Ненавременно транспониране на директиви: по-малък брой случаи, повече предложения за имуществени санкции
Предишните годишни доклади посочваха ненавременно транспониране на директиви от държавите членки. Налице е значителен напредък в сравнение с лошите резултати от миналата година. Към края на 2012 г. са били образувани с 45 % по-малко производства за установяване на нарушение вследствие на ненавременно транспониране, отколкото 12 месеца по-рано. През миналата година по-голямата част от производствата за ненавременно транспониране са били образувани срещу Италия (36), Португалия (34) и Унгария (26), докато Естония (5), Нидерландия и Швеция (по 6) са постигнали най-добри резултати в това отношение.
С цел възпиране на ненавременно транспониране Комисията продължи да използва пълноценно системата за налагане на санкции, въведена с Договора от Лисабон. Тя сезира Съда на Европейския съюз („Съда“) по 35 случая с искане за налагане на имуществени санкции (срещу Полша (10), Словения (5), Нидерландия (4), Финландия (4), Кипър (3), Белгия (3), Германия (1), България (1), Словакия (1), Люксембург (1), Португалия (1) и Унгария (1). През 2011 г. Комисията е взела решение да сезира Съда само в 9 такива случая.
Жалби: съществен принос от обществеността
С 3 141 регистрирани жалби през 2012 г. гражданите, предприятията и заинтересованите страни дадоха важен принос към извършвания от Комисията контрол за правилно прилагане на нормите на ЕС. Най-често гражданите са подавали жалби във връзка с околната среда, правосъдието и вътрешния пазар и услугите (588, 491 и 462 жалби съответно). Най-голям брой жалби са подавани срещу Италия (438), Испания (306) и Франция (242).
Профили на нарушенията: държави членки и политики на ЕС
В приложенията към доклада се прави преглед на резултатите на всяка държава членка и на резултатите по специфични области на политиката. Дават се нагледни примери и се набелязват ключови проблеми в прилагането на правото.
От 23 октомври пълният годишен доклад ще може да бъде намерен на следния адрес:
http://ec.europa.eu/eu_law/infringements/infringements_annual_report_bg.htm
Контекст
По искане на Европейския парламент от 1984 г. насам Комисията ежегодно представя годишен доклад за мониторинг на прилагането на правото на Общността през предходната година.
Във връзка с доклада на Комисията Европейският парламент приема всяка година доклад, в който обяснява позицията си по основните въпроси.
-----------------------
1 : EU Pilot представлява база данни и средство за комуникация. С него се цели подобряване на комуникацията между службите на Комисията и органите на държавите членки при разрешаването на проблеми, засягащи прилагането на правото на ЕС или съответствието между националните разпоредби и правото на ЕС, на един по-ранен етап, преди да бъде образувано производство за установяване на нарушение съгласно член 258 от ДФЕС.
2 : SOLVIT е онлайн мрежа, в която държавите членки си сътрудничат за разрешаването на проблеми, причинени от неправилното прилагане на законодателството за вътрешния пазар от страна на държавните органи, без да се прибягва до съдебна намеса.