Само 200 от 4000 висши учебни заведения в ЕС се нареждат сред най-добрите 500 в света. За да бъде Европа конкурентоспособна, висшето образование трябва да се модернизира, заявява Европейският парламент в резолюция, приета на 20 април по време на пленарната сесия в Страсбург. Депутатите посочват и стъпки как да стане това: чрез разширяване на достъпа до образование, насърчаване на мобилността и засилване на сътрудничеството на университетите с местния бизнес и обществени институции.
Докладът, подготвен от г-н László Tökés (ЕНП, Румъния), бе одобрен от Европейския парламент в отговор на публикувана програма на Европейската комисия за модернизиране на висшето образование в Европа. Текстът засяга стъпки за подобряване на качеството на висшето образование, които следва да се предприемат на ниво страни-членки (отделните страни в ЕС имат основна отговорност за провеждането на образователна политика на своя територия), на ниво ЕС (който разполага с допълващи и координационни функции в тази област) и на ниво на отделните висши учебни заведения. Депутатите очертават няколко предизвикателства:
Разширяване на достъпа до висше образование
Нуждата от висококвалифицирани работници налага броят на хората с висше образование в бъдеще да се увеличи. Докладът посочва, че до 2020 г. около 35% от работните места ще изискват висококвалифицирани специалисти, а днес само 26% от работната сила има висока квалификация.
Освен това, бързите технологични промени в съвременния свят налагат служителите постоянно да актуализират своите умения и знания. Това води до появата на нови типове студенти: хора, преминали обичайната студентска възраст и желаещи непрестанно да развиват професионалните си качества. Висшите учебни заведения трябва да адаптират своите програми и методи на обучение, за да отговорят на нуждите на новите студенти, заявява докладът.
Повишаване на мобилността на европейските студенти
Депутатите призовават за по-интензивно сътрудничество между страните-членки в областта на изготвянето на общи основи на учебните програми и на ясно дефинирани резултати от образователния процес. Те също така подкрепят засилване на езиковото обучение. Тези мерки следва да направят по-атрактивно ученето в чужбина.
Парламентът подкрепя предложението на Комисията за мерки, насочени към подобряване на признаването на обучението в чужбина.
Адаптиране към нуждите на пазара
Докладът на г-н Tökés призовава висшите учебни заведения да работят в по-близко сътрудничество с бизнеса, включително с малки и средни предприятия, и с регионални и местни институции. Той също така изтъква, че 21% от младите хора в ЕС са безработни и настоява университетите да следят тенденциите на пазара на труда. Намерението на Комисията да подобри достъпа до данни за заетостта на завършилите висше образование получава одобрението на Парламента.