Нови правила ще се прилагат за ефирните оператори, доставчиците на услуги за видео по заявка и платформи за споделяне на видеоклипове
Европейският парламент (EП) гласува актуализирането на правилата за аудиовизуални медийни услуги, по-добра защита на децата и 30% квота от европейски произведения в каталозите на доставчиците.
След последното гласуване по споразумението, ревизираното законодателство ще се прилага за ефирните оператори, но също доставчиците на услуги за видео по заявка и платформи за споделяне на видеоклипове, като Netflix, YouTube или Facebook, както и за излъчване на живо в платформи за споделяне на видеоклипове.
Доставчиците на аудиовизуални услуги трябва да разработят подходящи мерки за справянето със съдържание, което подтиква към насилие, омраза и тероризъм. Най-вредното съдържание, като например неоправданото насилие и порнографията, ще бъде предмет на най-строги мерки. Платформите за споделяне на видеоклипове ще отговарят за бързо реагиране щом съдържание е докладвано или посочено за вредно от потребителите. Законодателството не включва филтриране на съдържание преди качването му, което би ограничило свободата на комуникациите, но по искане нa Парламента платформите трябва да задействат прозрачен, лесен за използване и ефективен механизъм, който да позволява на потребителите да докладват или предупреждават за вредно съдържание.
Новият закон включва строги правила относно рекламирането, пласирането на продукти в детски предавания и достъпното съдържание в платформи за услуги за видео по заявка. Преговарящите от страна на ЕП осигуриха механизъм за защита на личните данни на децата и наложиха мерки, които да гарантират, че данните, събрани от доставчиците на аудиовизуални услуги, не се обработват с търговска цел, нито за профилиране или за поведенческа целева реклама.
Според новите правила за рекламиране, дневният дял от реклами не може да нахвърля 20% от предаванията в периода между 6.00 и 18.00 часа, като излъчващите оператори разполагат с по-голяма гъвкавост за решаване кога да пускат реклами. Най-гледано време се определя за периода между 18.00 и 0.00 часа, по време на който зрителите не могат да бъдат изложени на повече от 20% реклами.
За да се подкрепи културното разнообразие в европейския аудиовизуален сектор, евродепутатите гарантират най-малко 30% дял за европейски произведения в каталозите на доставчиците.
Доставчиците за услуги за видео по заявка също трябва да допринесат за развитието на европейските аудиовизуални произведения, включително чрез преки инвестиции в съдържание и вноски в национални фондове. Финансовото участие се основава само на приходите от услуги по заявка, реализирани в целевите държави членки (държави членки, в които е установен доставчикът или в целевите държави членки).
Законодателството също включва мерки свързани с достъпа, целостта на сигнала на доставчиците на услуги, укрепването на регулаторните органи и насърчаването на медийни компетенции.
Източник: Европейски парламент