Европейската комисия прие днес стратегия за намаляване на разхода на гориво и емисиите на въглероден диоксид (CO2) от камионите, градските и междуградските автобуси. Тежкотоварните превозни средства (ТПС) причиняват около една четвърт от емисиите на CO2 от автомобилния транспорт в ЕС. Ако не се предприемат действия, сегашните неприемливо високи емисии на ТПС се очаква да останат почти на същото равнище през периода 2030—2050 г.
Ударение върху краткосрочните действия
Наблюдава се спад в емисиите на CO2 от новите превозни средства благодарение на сега действащото законодателство на ЕС. Представената днес стратегия1, обаче, е първата по рода си за борба с емисиите от ТПС.
Стратегията се съсредоточава върху краткосрочните действия с цел сертифициране, докладване и наблюдение на емисиите от тежкотоварни автомобили. Това е важна първа стъпка към ограничаването на емисиите. Досега базата за сравнение на различните ТПС не беше ясно очертана поради голямото разнообразие на съществуващите модели и размери, тъй като те са пригодени към нуждите на пазара и се произвеждат в значително по-малки количества отколкото леките автомобили и вановете.
Комисията разработи инструмента VECTO за компютърно симулиране, предназначен за измерване на емисиите на CO2 от нови превозни средства. Въз основа на този инструмент Комисията възнамерява следващата година да внесе законодателни предложения емисиите на CO2 от новите ТПС да бъдат сертифицирани, докладвани и наблюдавани. Това ще допринесе за по-прозрачен и конкурентен пазар и ще способства за възприемането на енергийно най-ефективните технологии.
Възможни допълнителни мерки в средносрочен план
Комисията би могла да разгледа възможността за прилагане на допълнителни мерки за намаляването на емисиите на CO2 от ТПС, когато това законодателство влезе в сила. Най-очевидният вариант е да се въведат задължителни ограничения за емисиите на CO2 за новорегистрираните ТПС подобно на предприетите мерки за леките автомобили и вановете. Други възможни варианти са развитието на съвременна инфраструктура за ползване на алтернативни горива за ТПС, по-интелигентно ценообразуване за ползването на инфраструктурата, ефективното и съгласувано използване на данъчното облагане на превозни средства от държавите членки и други пазарни механизми. Ще бъде направена оценка на въздействието, за да се установи най-ефективният вариант от гледна точка на разходите.
Проведените при изготвянето на стратегията проучвания показват, че технологиите от последно поколение могат да допринесат за икономически ефективното намаление на емисиите на CO2 с поне 30% за новите ТПС.
Предстоящи стъпки
Стратегията е адресирана до Европейския парламент и до Съвета, които се приканват да я одобрят и допринесат за постигането на очертаните мерки.
Допълнителна информация:
Уебстраница на ГД „Действия по климата“ за тежкотоварни превозни средства
----------------------
1 : Съобщение относно стратегия за намаляване на потреблението на гориво и на емисиите на CO2 от тежкотоварните превозни средства.