Днес изтече двугодишният срок за транспониране, през който държавите членки трябваше да приведат националното си законодателство в съответствие с преработената Директива на ЕС за тютюневите изделия, приета през 2014 г. Целта на тази директива е да се подобри функционирането на вътрешния пазар на ЕС за тютюневи изделия, като същевременно се осигури висока степен на защита на общественото здраве.
"От днес всички държави от ЕС трябва да прилагат Директивата за тютюневите изделия. Мерките имат за цел да намалят броя на хората, използващи тютюневи изделия, като особено внимание се обръща на младите хора и вредните ефекти за здравето от употребата на тютюневи изделия", каза комисар Витянис Андрюкайтис, отговарящ за здравеопазване и безопасност на храните.
Промените в правилата
Директивата на ЕС за тютюневите продукти бе приета през 2014 г. и започва да действа от 20 май. Тя въвежда по-стриктни правила за цигарените опаковки и други свързани продукти.
Част от мерките са насочени срещу разпространението на опасния навик сред младите хора – например, като се забраняват по-малките (и по-евтини) цигарени опаковки и добавянето на аромати към тютюна.
Предупрежденията за здравето ще трябва да покриват поне 65% от предната и задната страна на опаковките или на пакетите, в които се продава тютюн за навиване на цигари.
На страните-членки се дава право да забраняват онлайн продажбите на цигари и свързани продукти, а електронните цигари се регламентират или като медицински продукти, ако целта им е да помагат за отказването от навика, или като тютюневи продукти.
Край на "триковите" продукти
„Хората от целия ЕС ще видят опаковките на тютюневите продукти да се променят оттук нататък, като триковите продукти ще изчезнат от пазара, а опаковките ще съдържат повече предупреждения за здравето, отколкото реклама“, заявява авторката на доклада на ЕП по директивата Линда Макавън (С&Д, Великобритания).
„Ясните нови правила, заедно с другите национални мерки като забраните за пушене на обществени места, трябва да възпрат тютюневата индустрия от това да привлече ново поколение млади пушачи в Европа. Сега, когато тютюневите компании загубиха делото си в Европейския съд, страните, които още не са въвели изцяло директивата, трябва да се заемат с това и да го свършат“, добавя г-жа Макавън.