Първото европейско законодателство за емисии от камиони и тирове беше прието от Парламента в четвъртък, с цел да се спре увеличаването на емисиите от пътния транспорт.
Новото законодателство, неофициално договорено между евродепутатите и Румънското председателство на Съвета през февруари, беше прието с 474 гласа „за“, срещу 47 гласа „против“ и 11 гласа „въздържал се“.
То изисква емисиите на CO2 от тежкотоварни автомобили като камиони и тирове да бъдат намалени с 30% до 2030 г, с междинна цел за намаляване от 15% до 2025 г.
Също така до 2025 г. производителите ще трябва да гарантират, че поне 2% от пазарния дял от продажбите на нови превозни средства идва от превозни средства с нулеви и ниски емисии, с цел да се противодейства на постоянно нарастващите емисии от пътния транспорт, от които около една четвърт се дължат на тежкотоварните превозни средства.
В допълнение на това, Европейската комисия ще трябва през 2022 г. да предложи нови цели за периода след 2030г., в съответствие с Парижкото споразумение.
Следващи стъпки
Съветът трябва официално да одобри текста преди той да влезе в сила.
Бързи факти
Тежкотоварните автомобили са отговорни за 27% от емисиите на CO2 от пътния транспорт и почти 5% от емисиите на парникови газове (данни от 2016 г.). От 1990 г. насам, емисиите на тежкотоварни автомобили са се увеличили с 25% - главно заради увеличението на автомобилния товарен превоз. Очаква се те да продължат да се увеличават, ако не се приемат и приложат нови политики.