Европейският съюз и още 22 страни, които заедно представляват около 70% от световната търговия с услуги, водят преговори за облекчаване на условията за износ и внос. Европейският парламент ще има възможност да се произнесе по крайното споразумение, но депутатите не искат да оставят нещата за последния момент. Те следят отблизо преговорите и днес, 18 януари ще гласуват в комисията по международна търговия своите препоръки.
Пресслужбата на ЕП публикува интервю с авторката на доклада Вивиан Рединг (ЕНП, Люксембург).
Споразумението за търговията с услуги (TiSA) е обект на преговори между 23 членки на Световната търговска организация, сред които и ЕС, и цели да улесни още повече износа и вноса на услуги между тях. Европейският съюз е най-големият износител на услуги в света. Преговорите по споразумението започнаха през март 2013 г. и до края на 2015 г. са проведени 15 кръга на консултации. Европейската комисия води преговорите от името на ЕС.
Как оценявате преговорите до момента? Смятате ли, че те са по-прозрачни от предишни преговори за търговски споразумения?
Преговорите за TiSA са истински пробив. Поискахме повече прозрачност; получихме я. Депутатите в ЕП получават всички преговорни документи. Гражданите могат да намерят онлайн мандата за преговори на ЕС, поетите ангажименти за осигуряване на пазарен достъп и други документи. Ние ще продължим да искаме дори повече прозрачност.
Ние казахме много ясно, че Парламентът няма да чака за изготвянето на крайния текст. Ние искаме да участваме в цялата процедура, за да окажем влияние на хода на преговорите. През 2014 г. създадохме група за наблюдение, която да следи неумолимо всеки етап от преговорите и постоянно да анализира всички преговорни документи. Всички политически партии заседават заедно след всеки кръг на преговорите и обсъждат с главния преговарящ на ЕС. Също така ние водим интензивни консултации извън европейските институции, особено с гражданското общество. Тази група за наблюдение работи изключително добре.
Наша отговорност е като членове на Европейския парламент да определим ясни насоки какво споразумение искаме – нашите „сини линии“, и какво споразумение не искаме – нашите „червени линии“. Ако нашите препоръки не са в крайното споразумение, Парламентът ще упражни ветото си.
Какви са препоръките на Парламента за постигане на балансирано споразумение? Какви са „червените“ и „сините“ линии?
Със сигурност не искаме TiSA да подкопае услугите в обществения сектор, културата, трудовото законодателство, екологичните стандарти, защитата на потребителите, защитата на личните данни; с други думи, начина, по който живеем в Европа. Това е задължително – нашият политически, социален и културен модел са предимство, а не бреме, и нашите стандарти не могат да бъдат променени от което и да е търговско споразумение. Иначе Парламентът ще каже „не“ на края. Трябва да сме кристално ясни – правото на регламентиране трябва да бъде запазено. Нищо не трябва да възпрепятства европейските, националните и местните власти да запазят, подобрят и прилагат своите закони.
От друга страна, като световен шампион в търговията с услуги ЕС не трябва да се задоволява с малкото. TiSA е възможност да повлияем на глобализацията, да осигурим повече реципрочност в достъпа до чуждестранни пазари и да дадем повече права на гражданите, когато пътуват в чужбина и когато пазаруват онлайн.
Преговорите за ТПТИ (споразумението за свободна търговия и инвестиции между ЕС и САЩ – бел. ред.) пораждат сериозни опасения сред много хора. Как може да се избегне това в случая с TiSA?
Чрез много широко парламентарно съгласие. Всеки седи на масата и дава мнението си. В крайна сметка постигнахме консенсус за това, което искаме в действителност. Консенсусът ни прави силни и тъй като сме силни, можем да налагаме на Европейската комисия как да бъдат водени преговорите. Гражданите трябва да знаят, че пряко избраните членове на Европейския парламент работят, за да съхранят техните права не само днес, но и утре. Това е тежка работа, но си струва и е нещо, което смятам, че гражданите очакват от нас.
От европейските избори през 2014 г. нещата в търговската политика на ЕС се променят. Още промени ще дойдат с този доклад.