Назад

Два варианта за регионална минимална работна заплата


Автор: Институт за пазарна икономика

Преди няколко седмици разгледахме няколко алтернативи на въведената тази година формула за определяне на минималната работна заплата. Демонстрирахме, че е възможно изчислението на МРЗ на база обективни показатели за динамиката на цените, икономическия растеж и развитието на пазара на труда, който избягва проблемите, които възникват от директното ѝ обвързване със средната. Това обаче по никакъв начин не адресира изключително големите регионални различия в съотношението на минималната заплата, фиксирана на национално ниво, и средните заплати в отделните части на страната, което е показател за състоянието на местната икономика. В резултат, нивото на МРЗ поставя различни бариери на входа на регионалните пазари на труд. Тук разглеждаме няколко потенциални подхода към регионалното определяне на този ключов за пазара на труда индикатор, отново чрез обвързване с обективни индикатори на местната икономика.

Първата – и най-проста – възможност е да приложим модела на изчисление на националната МРЗ, фиксирайки я на 50% от средната заплата на регионално равнище. Представеното тук изчисление за улеснение ползва средната стойност за предишната година, вместо на две тримесечия от предишната и две от настоящата година преди бюджетната процедура. За сравнение разглеждаме данни от 2016 г. нататък.

Таблица 1: Възможни минимални заплати по области, изчислени като 50% от средната заплата за предишната година

 

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

2023

Благоевград

299

319

346

376

409

454

510

574

Кюстендил

312

331

360

395

441

480

530

575

Хасково

310

332

356

401

441

485

538

587

Видин

292

314

343

380

430

469

536

591

Смолян

320

355

381

423

463

502

558

599

Сливен

327

352

380

417

462

516

585

631

Силистра

313

332

362

393

441

489

553

632

Монтана

332

360

388

422

465

521

583

639

Кърджали

319

348

387

434

473

530

605

646

Велико Търново

342

373

403

439

484

542

606

648

Добрич

337

363

398

435

477

523

588

650

Ловеч

335

359

395

430

474

525

594

652

Търговище

330

374

407

452

502

557

630

664

Ямбол

336

360

397

451

502

544

616

668

Перник

313

352

389

430

477

515

587

668

Плевен

329

360

392

436

482

528

609

671

Пазарджик

334

364

395

438

487

546

619

685

Бургас

380

398

428

468

513

562

619

689

Разград

363

404

436

482

534

580

647

695

Шумен

355

376

417

460

505

556

630

698

Русе

357

387

427

466

514

567

644

700

Габрово

368

396

439

492

538

580

657

736

Пловдив

379

413

449

491

542

591

664

748

Стара Загора

445

469

511

550

580

626

695

777

Варна

417

449

488

542

595

638

717

789

Враца

431

458

478

521

578

648

722

801

София

438

468

506

560

608

661

738

819

София (столица)

606

653

717

793

877

957

1072

1196

Източник: НСИ, изчисления на ИПИ. Средната заплата по области за 2022 г. е изчислена като средната за четирите тримесечия на 2022 г.

Фиксирането на минималната заплата за отделните области на 50% от средната създава разпределение, при което в областта с най-висока МРЗ тя е приблизително два пъти над  тази с най-ниска, като това съотношение се запазва през последното десетилетие – очаквано, предвид че темповете на нарастване на заплатите на работещите са сходни, макар отправните точки да се отличават. През годините този подход би поставил повечето области под равнището на реалната, историческа минимална заплата. През 2016 г. да речем МРЗ е била 420 лв., като много близо до това равнище би била област Варна, над нея – четири други области, а с най-висока минимална заплата – столицата. През 2023 г. най-близо до реалната минимална заплата от 780 лв. е Стара Загора, а по-висока е тя в четири области, в столицата – цели 1196 лв. Това е резултат от по-бързи ръст на заплатите във водещите центрове. Същевременно би имало и области с по-слабо развити пазари а труда, където прагът на МРЗ би бил значително по-нисък, като с под 600 лв. биха били Благоевград, Кюстендил, Хасково, Видин и Смолян.

Този подход обаче страда от ключовия проблем с повишението на средната заплата заедно с минималната – тоест, ако в рамките на миналото десетилетие беше прилагана формула с 50% от средната заплата, най-вероятно разликите между областите щяха да са дори по-големи. За тази цел прилагаме и същата формула, която ползвахме на национално ниво – комбинация от промяната в брутния вътрешен продукт на областите, изменението в потребителските цени и динамиката на коефициента на безработица (по-подробно за избора на индикаторите – тук).

Таблица 2: Възможни минимални заплати по области, изчислени функция на ръста на БВП, безработицата и динамиката на цените

 

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

Видин

337

299

318

323

341

320

399

Смолян

382

344

375

386

421

410

426

Разград

329

323

333

351

372

363

438

Монтана

370

354

372

369

378

382

441

Силистра

351

325

343

346

372

378

453

Враца

322

302

348

425

365

406

454

Шумен

358

348

369

383

416

410

470

Ловеч

348

352

348

361

379

391

489

Кюстендил

386

365

377

413

419

424

490

Стара Загора

337

390

416

415

399

390

491

Сливен

340

339

361

381

403

398

492

Благоевград

366

355

370

400

422

424

493

Хасково

390

382

404

436

463

457

493

Търговище

380

391

385

417

433

433

494

Пазарджик

409

353

369

409

442

472

500

Ямбол

370

357

368

394

415

421

507

Добрич

362

357

377

383

422

429

513

Русе

371

373

393

412

450

442

517

Плевен

363

343

357

389

430

425

535

Варна

384

378

410

460

499

475

554

София

404

380

440

433

474

493

558

Велико Търново

380

371

395

442

473

471

570

Габрово

387

393

433

471

510

512

580

Пловдив

402

425

460

504

567

570

615

Бургас

422

445

482

492

538

448

634

Перник

363

395

440

515

533

532

636

Кърджали

381

376

402

453

528

609

657

София (столица)

407

425

464

519

621

624

744

Източник: НСИ, АЗ, изчисления на ИПИ. Минималната заплата по области е функция на реалната МРЗ за 2015 г., увеличена с номиналния ръст на БВП, ръста на потребителските цени и коефициента на безработица с обратен знак.

Изчислените като функция на икономическия ръст, ръста на цените и безработица регионални минимални заплати срещат някои видими ограничения в данните. Едното е самата им достъпност – данни за БВП по области са  достъпни до 2021 г., което е и причината да липсва изчислена стойност на МРЗ за 2023 г. На регионално ниво изцяло липсва изчисление на равнищата на потребителски цени, което означава, че всички области ползват един и същи ценови индекс. С други думи, очевидно при евентуално възприемане на подобен подход ще е необходимо подобряване на статистиката – и откъм достъпност на данни, и откъм тяхната навременна публикация. Редно е да напомним и за липсата на редовно изчисление на медианна заплата (и липсата на такова поначало на регионално ниво).

Извън тези проблеми, представеното в Таблица 2 разпределение постига сходни разлики между областите в сравнение с първия подход. Основната разлика идва от по-умерения ръст в областите с по-високи средни заплати, като само столицата успява да надхвърли реалната МРЗ за 2021 г. от 710 лв. Видимо ще е необходимо и да се ползват корективи механизми, в резултат на много по-динамичните икономически процеси на местно ниво в сравнение с националните, които могат да доведат до нежелани резултати при ползването на „чиста“ формула – пример за това е много бързото повишение на представената тук МРЗ за Кърджали, резултат от значителния ръст на БВП след започването на работата на мината в Крумовград. Въпреки това, така получената МРЗ е по-ниска от реално национално определената, което би означавало и че ще представлява по-малка пречка на входа на пазара на труд в областта.

Разбира се, важно е да подчертаем дебело, че представеното в настоящия текст е много далеч от работещ модел за изчисление на регионална МРЗ. Дори и при тези първоначални изчисления обаче излизат наяве важни проблеми – актуалността на данните, необходимостта от включване на „спирачки“, решението дали при спад на икономическата активност или ръст на безработицата минималната заплата да намалява, или да остава без промяна. Тези подходи, разбира се, по никакъв начин не адресират и големите разлики в заплащането в различните отрасли в рамките на регионите. Тези и много други казуси ще трябва да бъдат решени, ако се намери политическа воля за регионално диференциране на минималната заплата в опит да се ограничат максимално негативните ѝ последствия върху по-слабо икономически развитите части на страната.