На портала за обществени консултации на Министерски съвет е публикуван проект на Постановление на Министерския съвет за определяне размера на законната лихва по просрочени парични задължения. Проектът e изготвен във връзка постъпило искане от Европейската комисия (ЕК) за някои допълнителни разяснения по приетите мерки с оглед преценката за правилното транспониране на Директива 2011/7/ЕС на Европейския парламент и на Съвета относно борбата със забавяне на плащането по търговски сделки.
В искането си Европейската комисия посочва, че съгласно член единствен от Постановление № 100 на Министерския съвет от 2012 г. за определяне размера на законната лихва по просрочени задължения в левове и във валута, годишният размер на законната лихва се определя в зависимост от валутата на задълженията, т.е български левове, евро или други валути. Съгласно чл. 2, параграфи 6 и 7 от Директива 2011/7/ЕС на Европейския парламент и на Съвета относно борбата със забавяне на плащането по търговски сделки обаче не е възможно да се избира между различни валути при определяне на съответните законни и основни лихвени проценти. Следователно, основния лихвен процент за държавата-членка, чиято валута не е еврото (каквато е България) следва да бъде равностойният лихвен процент, определен от нейната национална централна банка.
В тази връзка се предвижда отмяна на Постановление № 100 на Министерския съвет от 2012 г. за определяне размера на законната лихва по просрочени задължения в левове и във валута и приемане на нов проект на Постановление на Министерския съвет за определяне размера на законната лихва по просрочени парични задължения, с което то да бъде приведено в съответствие с разпоредбите на чл. 2, параграф 7, буква б) от Директива 2011/7/ЕС.
Обществените консултации продължават до 11 декември 2014 г.