Проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения (ЗЕС) е изготвен в изпълнение на ангажиментите на Република България като държава членка на Европейския съюз за въвеждане на мерки за привеждане на българското законодателство в съответствие с изискванията на Регламент (ЕС) 2015/2120 за определяне на мерки относно достъпа до отворен интернет и за изменение на Директива 2002/22/ЕО относно универсалната услуга и правата на потребителите във връзка с електронните съобщителни мрежи и услуги и на Регламент (ЕС) № 531/2012 относно роуминга в обществени мобилни съобщителни мрежи в рамките на Съюза, въведени с изменението му чрез Регламент (ЕС) 2018/1971 на Европейския парламент и на Съвета от 11 декември 2018 година за създаване на Орган на европейските регулатори в областта на електронните съобщения (ОЕРЕС) и на Агенция за подкрепа на ОЕРЕС (Службата на ОЕРЕС), за изменение на Регламент (ЕС) 2015/2120 и за отмяна на Регламент (ЕО) 1211/2009.
Данните за вътрешния пазар на електронните съобщения в рамките на ЕС, събрани от ОЕРЕС и ЕК през 2017 и 2018 г. показват, че съществуват значителни разлики между цените за национални фиксирани и мобилни гласови съобщения и текстови съобщения и тези, които се прилагат за същите услуги, извършвани към държави членки на ЕС. Доставчиците на обществено достъпни междуличностни съобщителни услуги с номера често налагат потребителски цени в рамките на ЕС, които значително надвишават цените на националните тарифи. Средната стандартна цена в ЕС на фиксирано или мобилно повикване в рамките на Съюза е три пъти по-висока от стандартната цена за национално повикване. Стандартната цена за текстово съобщение в рамките на ЕС е над два пъти по-висока от националната цена. Тези прекомерно високи цени засягат предимно потребители, които използват такива услуги сравнително рядко в рамките на ЕС или имат нисък обем на потребление, което на практика включва по-голямата част от потребителите.
В тази връзка установяването на пределни стойности на цените на дребно за мобилни и фиксирани гласови и текстови съобщителни услуги в рамките на ЕС ще гарантира съгласуваното прилагане на политиката за защита на потребителите от прекомерно високи цени, които доставчиците на обществено достъпни междуличностни съобщителни услуги с номера могат да им налагат. Нещо повече, високите цени на съобщителните услуги в рамките на ЕС могат да са пречка за функционирането на вътрешния пазар, тъй като препятстват търсенето и закупуването на стоки и услуги от доставчик, разположен в друга държава членка.
В отговор на тези проблеми, бяха предприети действия на европейско ниво, съгласно които от 15 май 2019 г. влизат в сила нови правила, ограничаващи цените, които доставчиците на обществено достъпни междуличностни съобщителни услуги с номера могат да налагат на потребителите за мобилни и фиксирани гласови и текстови съобщителни услуги в рамките на ЕС.
Доколкото тези правила са изцяло нови, то в националното законодателство няма предвидени санкции за тяхното нарушаване. В тази връзка с проекта на ЗИД на ЗЕС се цели своевременно да се въведе в националното законодателство система от ефективни, пропорционални и възпиращи санкции.
Въвеждането на тази нова ценова регулация на ниво ЕС обхваща периода от 15 май 2019 г. до 14 май 2024 г.
Лица за контакти:
Женета Рогова
Началник отдел в дирекция "Правна" към МТИТС
Еmail: jrogova@mtitc.government.bg
Лъчезар Василев
И.д. началник отдел в дирекция "Събщения" към МТИТС
Email; lvasilev@mtitc.government.bg
Дата на откриване: | 25.2.2019 г. |
Целева група: | Всички заинтересовани |
Сфера на действие: | Наука и технологии |
Дата на приключване: | 27.3.2019 г. |