Значението на автоматичния обмен на информация като средство за борба с трансграничните случаи на данъчни измами и укриване на данъци е признато и на международно равнище в рамките на форумите на Г-20 (Group of Twenty Finance Ministers and Central Bank Governors) и Г-8. Международно признатият акт в областта на данъчното облагане, който генерира най-силна политическа воля за предотвратяване на трансграничното укриване на данъци и отклонение от данъчно облагане е Закона за спазване на данъчното законодателство на Съединените американски щати при откриване на сметки в чужбина (Foreign Account Tax Compliance Act, FATCA). С цел неговото прилагане, на международно ниво между Съединените американски щати и няколко други държави, включително всички държави членки на ЕС, са сключени двустранни споразумения за автоматичен обмен. Същевременно Г-20 е възложила на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) да се основава на споразуменията FATCA при разработване на Единния световен стандарт за автоматичен обмен на данъчна информация (Common Reporting Standard, Стандарт CRS). Стандартът CRS на ОИСР е приет и публикуван официално на 13 февруари 2014 г. Цялостният пакет за световния общ стандарт за автоматичен обмен на информация е одобрен от министрите на финансите и управителите на централните банки на страните от Г-20 през септември 2014 г. На 29 октомври 2014 г. петдесет и две държави са подписали Многостранното споразумение за автоматичен обмен на финансова информация (Многостранно CRS споразумение). Предстои присъединяването и на Република България към споразумението.
Съгласно проекта основните субекти, които са задължени да събират и предоставят на компетентния орган информация, подлежаща на автоматичен обмен, по трите международни акта - Директива 2014/107/ЕС, Споразумение FATCA и Стандарт CRS, са предоставящите информация финансови институции. Предмет на нормативната регулация, респективно на автоматичен обмен е информацията за сметки, за които се предоставя информация. Сметките, за които се предоставя информация, попадащи в обхвата на международните нормативни актове, са определени така, че да се ограничат възможностите за данъчно задължените лица да избягват предоставянето на информация чрез прехвърляне на активи към финансови институции или чрез инвестиране във финансови продукти, които попадат извън обхвата на регулация от Директива 2014/107/ЕС, Споразумение FATCA и Стандарт CRS.
Горепосочените международни актове (Директива 2014/107/ЕС, Споразумение FATCA и Стандарт CRS) засягат по приблизително идентичен начин дейността на голяма част от националния финансов сектор - банки, застрахователни дружества, инвестиционни посредници, колективни инвестиционни схеми, чрез легитимирането им като предоставящи финансови институции на информацията, подлежаща на автоматичен обмен. В това си качество финансовите институции трябва да предоставят на националния компетентен орган определената с директивата информация по отношение на всяка финансова сметка.
Събираната и автоматично обменяна информация се отнася за финансовите сметки и техните притежатели, поради което заинтересовани от точна и ясна регламентация на тази специфична материя, особено по отношение на извършване на процедурите по комплексна проверка на финансовите сметки, са клиентите на българските финансови институции, респективно данъчно задължените лица.
Влизането в сила на двата многостранни международни акта, както и привеждането на националното законодателство в съответствие с разпоредбите на Директива 2014/107/ЕС ще даде възможност на Република България активно да участва в превенцията и борбата с трансграничното укриване на данъци, отклонението от данъчно облагане и данъчните измами, като разходите за държавите и финансовите институции ще бъдат минимални. Република България ще може да участва в автоматичния обмен на финансова информация в световен мащаб като получава информация за финансови сметки, притежавани от български местни лица в държавите - страни по Многостранното споразумение за автоматичен обмен на финансова информация между компетентните органи, както и държавите членки на ЕС.
Обществените консултации продължават до 1 септември 2015 г.
Проект на Закон за изменение и допълнение на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК)