Съгласно чл. 7 от ПМС 55/2020 г. Националният осигурителен институт въз основа на обобщена информация, предоставена от Агенцията по заетостта ежемесечно изплаща компенсации на работодателите, които отговарят на критериите на Постановлението.
За изпълнение на тази дейност Агенцията по заетостта организира набирането, обработката и предоставяне на информация, необходима за ежемесечно изплащане по ред и процедура, утвърдени от Изпълнителния директор на Агенцията по заетостта.
Полезно е да се знае, че:
В настоящата рубрика е публикувана полезна информация за одобрените работодатели, които след изтичане на календарен месец е необходимо да представят актуални документи, относими към заетостта на работниците и служителите, за които е одобрено изплащане на компенсации по реда на ПМС 55/2020 г.
Регламентираната процедура за ежемесечно представяне на документи за предходен месец не включва нови формуляри, а регламентира реда за представяне на актуализирани и съдържащи конкретни и актуални данни за предходен, т.е. отчетен годишен месец.
За първия изтекъл месец, включен в периода за изплащане на компенсации, средствата за компенсации се определят от НОИ въз основа на представения при кандидатстването Списък на работници и служители, за които се искат компенсации. За всеки следващ месец, работодателите е необходимо, след изтичането му, да представят в Дирекция „Бюро по труда“, в която е подал следните документи за кандидатстване:
Документи от одобрен работодател за изтекъл месец
Полезно е да се знае, че:
Например работодател, одобрен за компенсации по чл.1, ал.1 може да включи в новата си заповед и Списъка за отчетния месец и работници, на които е преустановена работата през отчетния месец, а през първия месец са били в неплатен отпуск, болнични или друга причина, поради която не са подлежали на компенсации.
Например, работодател който през първия месец е въвел преустановяване на работа по реда на чл. 120в, ал.1 от КТ и е одобрен по чл.1, ал.2 от ПМС 55/2020 и през отчетния месец възобновява работата, но на непълно работно време по реда на чл. 138а, ал.2 от КТ, следва да подаде ново Заявление обр.3 и приложените документи към него.
Проверката за съответствие с ПМС 55/2020 и одобряване на новото заявление се извършва по регламентирания ред в утвърдената Процедура за кандидатстване на работодатели за изплащане на компенсации по ПМС № 55/30.03.2020 г.
Ред за подаване на документи за предходен месец от одобрени работодатели
Напомняме, че:
Териториалният обхват на Дирекции „Бюро по труда“ може да се намери в рубрика „Териториален обхват, адреси и телефони“ в раздел „За нас“, на сайта на Агенцията по заетостта - https://www.az.government.bg/contacts/offices/.
- електронен път чрез Системата за сигурно електронно връчване /ССЕВ/ - препоръчително, подписани с квалифициран електронен подпис /КЕП/;
- с препоръчано писмо с обратна разписка чрез лицензиран пощенски оператор, като се прилага и на електронен носител списъка на работниците/служителите, за които се заявява изплащане на компенсации;
- при невъзможност за подаване на документите по електронен или дистанционен път, същите могат да се представят в съответната Дирекция „Бюро по труда“ на хартиен носител при спазване на ограниченията и изискванията за работа в условията на извънредно положение и мерките за ограничаване разпространението на коронавируса COVID-19, регламентирани в актове на компетентните органи. Заедно с документите се предоставя на електронен носител списъка на работниците/служителите, за които се заявява изплащане на компенсации.
Важно е да се знае, че:
В случай на подадени документи към ДБТ, различна от тази, в която е одобрен работодателят, същите се връщат според начина на получаването им на работодателя със съобщение за коректното им подаване в съответната ДБТ, в която е кандидатствал и е одобрен.
При установени технически пропуски от комисията в дирекция Бюро по труда, тя може да уведоми и покани работодателят да ги отстрани в определения срок за проверка съгласно чл. 5, ал.1 от ПМС 55/2020. В случай, че работодателят не отстрани пропуските в определения срок, комисията не одобрява документите за изплащане на компенсации за отчетния месец, за което ще уведоми писмено работодателя. Работодателят може да подаде нов пакет с коректно изготвени документи за отчетния месец.
При установени несъответствия в данните в Списъка при обработка и определяне размера на компенсациите, предоставената информация се връща на работодателя за корекция. Средствата за компенсации могат да бъдат изплатени след отстраняване на несъответствията в представените от работодателя документи.
Например най-често пропуските и несъответствията са свързани с некоректно подадени данни за ЕГН, имена, договорено и/или установено непълно работно време на работници/служители, банкова сметка на работодателя и др.
Препоръчваме:
Работодателите, преди подаване на документите да извършат пълна проверка за коректност и пълнота на подаваната информация и данните за всеки от работниците и служителите, за които да се изплащат компенсации.
Внимание: Всяка единична неточност или пропуск може да доведе до повторно изготвяне и представяне на информация и документи, респективно до забавяне одобряването и изплащането на компенсации.
Обработка на документите от Агенция по заетостта
Отговори по често задавани въпроси могат да се намерят в рубриката „Въпроси и отговори” на официалния сайт на Агенцията по заетостта.
Конкретни въпроси, касаещи подаването и проверката на документи за изплащане на компенсации, работодателите могат да поставят на ел.адрес на Агенцията по заетостта и на телефоните, обявени в публикувания списък „Телефонни номера за контакт” със служители от дирекции „Бюра по труда” в страната.