С Решение № 139/01.02.2018 г. Комисията за защита на конкуренцията образува на основание чл. 28 от 33К производство № КЗК-136/2018г. за оценка на съответствието с правилата на конкуренцията на проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за енергетиката. ЗИД на ЗЕ е изготвен от Министерство на енергетиката.
В предложения за обществено обсъждане законопроект се предвижда транспониране на разпоредби на правото на ЕС в областта на енергетиката, включително на част от разпоредбите на Регламент 1227/2011 на ЕП и на Съвета от 25-ти октомври 2011 г. относно интегритета и прозрачността на пазара на търговия на едро с енергия (REMIT). Съгласно регламента Комисията за енергийно и водно регулиране ще има задължение на национално равнище да следи за предотвратяване на пазарни злоупотреби и да налага санкции при установяване на нарушения.
Мотивите на КЗК за инициирането на производството са следните:
§ Проектът на ЗИД на ЗЕ регулира обществените отношения в чувствителен и структуроопределящ сектор, какъвто е енергийният. Този сектор е често наблюдаван от КЗК в рамките на образувани производства, като в края на 2017г. на него бяха установени нарушения на ЗЗК и бяха наложени санкции за тях.
§ Сектор Енергетика е обект на ex-anteрегулация от Комисията за енергийно и водно регулиране. В същото време Комисията за защита на конкуренцията, в качеството й на национален орган по конкуренцията, е антитръстов регулатор, осъществяващ ex-postконтрол по спазването на разпоредбите на ЗЗК и/или на чл. 101 и чл. 102 от Договора за функционирането на Европейския съюз.
За целите на образуваното производство КЗК ще направи анализ и оценка на ефекта върху конкуренцията на енергийните пазари на предлаганите изменения в нормативната уредба. Комисията също така ще отдели особено внимание на разпоредбите на проекта на ЗИД на ЗЕ, свързани с разширяването на правомощията на секторния регулатор КЕВР по отношение на пазарните манипулации. Съгласно Регламент 1227/2011 г., секторният регулатор (КЕВР) осъществява контрол за наличието на пазарни манипулации, а антитръстовият регулатор (КЗК) следи за наличието на забранени споразумения, решения и съгласувани практики (чл. 101 от ДФЕС и чл. 15 от ЗЗК) или злоупотреби с господстващо положение (чл. 102 от ДФЕС и чл. 21 от ЗЗК). В тази връзка по време на производството ще бъде анализирано и доколко предлаганите изменения са в съответствие с определената с Регламент (ЕО) №1/2003 на Съвета и със Закона за защита на конкуренцията компетентност на КЗК да осъществява контрол върху поведението на участниците на енергийните пазари.
Комисията за защита на конкуренцията кани всички заинтересовани страни, в 7-дневен срок от публикуването на това съобщение (считано от 08.02.2018), да представят становища във връзка с предмета на производство КЗК/136/2018 г.
Пълният текст на решението за образуване на производство КЗК/136/2018 г. може да бъде намерен в публичния електронен регистър на КЗК на интернет адрес: http://reg.cpc.bg/Dossier.aspx?DossID=300052443