Износът на българско вино за Китай се е увеличил през изминалата година. В същото време обаче, руският пазар се е свил значително. Констатациите направи директорът на Изпълнителната агенция по лозата и виното (ИАЛВ) инж. Красимир Коев по време на откриването на изложбата "Винария" в Международния панаир в Пловдив.
През миналата 2014 година за Китай са изнесени над пет милиона литра вино, а за САЩ - над 1 млн. литра. Една от главните причини са наложените санкции на Русия, въпреки че виното не е сред засегнатите от ембаргото стоки. Проблемната зона в случая е невъзможният транспорт през Украйна, който очертава като възможни маршрути тези през Прибалтийските републики. Коев обясни още, че по този начин продуктът се оскъпява.
Директорът на ИАЛВ не пропусна да добави: "Винените предприятия у нас се увеличават и спечелените от тях международни отличия през миналата година са над 150". Към тях се добавят и отличените с престижния приз „Златен ритон“ в тазгодишния конкурс на „Винария“ в Пловдив. На тържествената церемония на 4 март вечерта в Международен панаир Пловдив, наградата, известна като „Винен Оскар“, получиха: „Меди Валей“ за “Excentric Incanto Chardonnay & Sauvignon Blanc“, „Давинус“ – Чехия – за „SOMMELIER SELECT Ризлинг Влашки 2013“, късен гроздобер и „Винал“ – Ловеч за „Мерло специална резерва 2010“.
В категория „Ракия и винено бренди“ пробите се състезаваха за приза, равностоен на винения Оскар, който се нарича „Златна фиала“. Тази година наградата получи „Пещерска селекция“ на „Винпром“ - Пещера.
За първи път на „Винария“ бе връчена наградата „Изба на годината“ на ВИ „Едоардо Миролио“. Инициативата е на Националната лозаро-винарска камара и се провежда със съдействието на Камарата на архитектите в България. За „Енолог на Винария 2015” бе обявен инж. Божидар Донков от Изпълнителната агенция по лозата и виното.