Брой 55 (815), 21-03-2015
Ежедневен бюлетин
ISSN 1314-5320

Валутни курсове

ЗАЩИТА НА КОНКУРЕНЦИЯТА

КЗК отново изразява позицията си, че въвеждането на минимални цени на таксиметровите превози ограничава конкуренцията на пазара


Съгласно изменение и допълнение от месец юли 2014 г. на чл. 24а, ал. 5 от Закона за автомобилните превози, общинските съвети са оправомощени да определят минимални и максимални цени за таксиметров превоз на пътници за един километър пробег по тарифа на съответната община, като цените не могат да превишават максималната цена за един километър пробег по съответната тарифа.

КЗК вече е изразявала становището си по отношение на въвеждането на минимални и максимални цени на таксиметровите услуги. С Решение № 553/17.07.2007 г. и Решение № 731/25.06.2010 г.

Комисията заявява позицията си, че не подкрепя въвеждането на каквато и да е форма на ценова регулация по отношение на таксиметровите услуги. Чрез предоставянето на правомощие на общинските съвети да упражняват ценова регулация, като определят минимални и максимални цени на таксиметровите услуги, се премахват най-важните параметри на конкурентния процес на съответния пазар и се достига до положение, при което моделът на конкуренцията е почти напълно заменен от държавна регулация на стопанската дейност на таксиметровите превозвачи. При изготвяне на становището си КЗК взе предвид и опита на останалите страни членки на ЕС.

КЗК изцяло поддържа изразената с Решение № 553/17.07.2007 г. позиция. Минималните цени увреждат по непосредствен начин и потребителите, тъй като изземват по непазарен начин определен дял от ползите, които биха произтекли за тях от наличието на ефективна ценова конкуренция на пазара.

Негативният за конкуренцията ефект от въвеждането на минимални и максимални цени на таксиметровата услуга е допълнително засилен от въведеното с чл. 24а, ал. 4 от ЗАП правомощие общинските съвети да определят максималния брой на такситата, които могат да извършват дейност на територията на общината. Според Комисията тази стъпка поставя бариера за навлизане на нови участници и намалява стимулите на предприятията да се конкурират ефективно помежду си, като създава условия за сключване на забранени споразумения. Видно от получените становища въведеният лимит на броя на такситата не е довел до преодоляване на съществуващите проблеми на пазара на таксиметров превоз на пътници.  

С оглед на това Комисията предлага на компетентните държавни органи, включително тези, разполагащи със законодателна инициатива, да предприемат мерки за:

  • отмяна на разпоредбите на чл. 24а, ал. 5 от ЗАП и чл. 3а от Наредба № 34/1999 г. за таксиметров превоз на пътници, като премахнат възможността за определяне на минимални и максимални цени за таксиметров превоз на пътници;
  • отмяна на нормата на чл. 94, ал. 3 от ЗАП, като се премахне въведената санкция за извършване на таксиметров превоз на пътници над определената от съответния общински съвет максимална цена; 
  • отмяна на нормата на чл. 24а, ал. 4 от ЗАП, като се премахне възможността за определяне на максималния брой таксита, които могат да извършват дейност на територията на дадена община.
НОВИНИ ОТ БТПП
Съветът на браншовите организации при БТПП определи приоритетите си за 2015 г.
Съвместни действия за приемане на Закон за браншовите организации – сред основните задачи на Съвета Още
БТПП и Посолството на Австрия разширяват сътрудничеството си в подкрепа на бизнеса
В рамките на програма за менторство между GS1 България и GS1 Австрия е установено активно партньорство за споделяне на опит, добри практики и иновации Още
Покана за участие в Българо-китайски бизнес форум
24 март 2015 г. в БТПП Още
НОВИНИ ОТ РЕГИОНАЛНИ ПАЛАТИ
Бургаската палата обсъжда възможности за привличане на холандски инвестиции
Популяризиране на Бургас като място за реализиране на екологични и иновационни проекти Още
Търговско-промишлената палата - Враца организира среща-дискусия на тема „Конкретна подкрепа и целенасочено въздействие за област Враца“
С участието на представители на бизнеса, ръководители на институции и народни представители... Още
ИКОНОМИКА - АНАЛИЗИ, ПРОГНОЗИ
НСИ: Нарастват разходите на работодателите за един отработен час през четвъртото тримесечие на 2014 г.
Най-висок ръст е регистриран в икономически сектор „Административни и спомагателни дейности” Още
ЗАЩИТА НА КОНКУРЕНЦИЯТА
КЗК отново изразява позицията си, че въвеждането на минимални цени на таксиметровите превози ограничава конкуренцията на пазара
С определянето на минимални и максимални цени на таксиметровите услуги се премахват най-важните параметри на конкурентния процес на съответния пазар Още
ЕВРОПЕЙСКИ СЪЮЗ
Търговското споразумение между ЕС и САЩ: експерти и депутати обсъждат ползите в Европейския парламент
Представители на бизнеса описаха възможностите за развитие след премахването на митническите налози и отварянето на американския пазар Още
ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ
Конференция за сътрудничество Китай – Централна и Източна Европа
18 - 19 май 2015 г., гр. Лангфанг, провинция Хебей, Китай Още