С Решение № 482/04.05.2017 г. Комисията за защита на конкуренцията прие становище относно Наредба за условията и реда за прилагане на схема за предоставяне на плодове и зеленчуци, мляко и млечни продукти в учебните заведения – схема „Училищен плод” и схема „Училищно мляко“. Схемите за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения се финансират от Европейския фонд за гарантиране на земеделието, както и от държавния бюджет на Република България под формата на национална помощ и национално съфинансиране.
С изменение и допълнение на Наредбата от 11 ноември 2016 г. се въвежда възможността доставката на храните по двете схеми да се извършва не само от търговци, но и от производители/организации/групи производители. При избора на изпълнител, детските заведения или общините са длъжни да сключат договор именно с нововедените групи заявители, ако са подали оферта. В подадени до КЗК сигнали се съдържаха твърдения, че така посочените изменения нарушават конкуренцията в страната.
След подробен анализ на разпоредбите на Наредбата, Комисията счита, че схемите „Училищен плод“ и „Училищно мляко“ представляват схеми за държавна помощ в рамките на Общата селскостопанска политика на ЕС, поради което правомощието да се произнесе относно твърдения за по-благоприятно третиране на определени предприятия има Европейската комисия.
От гледна точка на антитръстовите правила, и като се вземат предвид изискванията на съответните регламенти на ЕС за еднаква цена за всяка категория продукти (плодове, зеленчуци, мляко и млечни продукти), за да може всички деца да получават еднакво количество храни, КЗК е на мнение, че разпоредбите на Наредбата не са от естеството да стимулират сключване на забранено споразумение по чл. 101 от ДФЕС, респективно по чл. 15 от ЗЗК, изразяващо се във фиксиране на цени.
Що се отнася, обаче, до предимството, предоставяно на местни доставчици на плодове и зеленчуци и от местни пазари, КЗК счита, че тези разпоредби, анализирани в съвкупност, са от естеството да доведат до парцелиране на националния пазар, като способстват за реализирането на забранени споразумения между производители/организации на производители/търговци на плодове и зеленчуци за „разпределение“ на доставките на продуктите по тази схема по отделни области в страната. Ето защо Комисията предлага разпоредбите и определенията за „местни пазари“ и „местни доставки“ да бъдат преразгледани, като отпаднат ограниченията за доставки от същата или съседни административни области.
КЗК изразява отново и принципната си препоръка към компетентните органи да се въздържат от включване в нормативната уредба на позоваване към определени стандарти, като преценят дали целите на надделяващ обществен интерес по отношение на минимално изискваното качество на определени продукти и услуги биха могли да бъдат постигнати, например, чрез нормативно регламентиране на недискриминационни технически и/или качествени изисквания. По този начин биха могли да бъдат избегнати някои потенциални ограничения на конкуренцията, изразяващи се най-често в затваряне на съответния пазар и ограничаване на броя на реалните и потенциални доставчици на стоки и услуги.
В конкретното производство, във връзка с нормативните изисквания млечните продукти за детско и ученическо хранене, включително тези, доставяни по схемата „Училищно мляко“, да са произведени по съответните стандарти БДС, Комисията е на мнение, че те биха могли да бъдат обосновани от гледна точка на надделяващ обществен интерес, свързан със защита на здравето на децата и осигуряване на здравословно хранене на подрастващите. Тези изисквания, обаче, произтичат не от Наредбата за училищните схеми, а друг подзаконов нормативен акт, поради което анализът на целите, ефектите върху конкуренцията на съответните пазари, както и пропорционалността на тези разпоредби излизат извън обхвата на даденото производство и КЗК не следва да се произнася по този въпрос.
Пълният текст на решението е достъпен в публичния електронен регистър на КЗК на интернет адрес: http://reg.cpc.bg/Decision.aspx?DecID=300048660