ЕВРОПАЛАТИ (организация, в която БТПП членува от 1994 г.) дава нееднозначна оценка на пакета от мерки в сектора на услугите*, представен от Европейската комисия на 10 януари. Новата европейска електронна карта за услуги наистина е адресирана към справяне с различните административни бариери и формалности, но реализацията на идеята се оставя на желанието и ефективността на правителствата на страните-членки. Всъщност, въвеждането на европейска електронна карта изобщо нямаше да е необходимо, ако страните-членки спазваха изцяло поетите ангажименти и отговорности по ефективен и координиран начин.
„Новината за европейската електронна карта за услуги е добра, но скорошната история, особено опита с единните звена за контакт, създадени по силата на Директивата за услугите, показва, че няколко страни-членки не желаят или не са в състояние да предоставят такива инструменти за улеснение на бизнеса“, каза Арналдо Абруцини, изпълнителен директор на ЕВРОПАЛАТИ.
Десет години след приемането, Директивата за услугите не постигна ефекта, на който се надяваше бизнесът. Г-н Абруцини обясни, че „Много области от сектора на услугите не са включени в Директивата за услугите и много законови изисквания не попадат в нейното приложно поле. Въпреки, че приветстваме новата европейска електронна карта за услуги, нека не се заблуждаваме, че тя е панацея за всички проблеми.“
Предложенията за пропорционалност и уведомяване са фундаментални
ЕВРОПАЛАТИ призовава да се адресира основният източник на административни бариери, а именно самите регулаторни изисквания, като се подчетава важността на допълнителните мерки в пакета, като проучване на пропорционалността и уведомяване. Европейска електронна карта за услуги, която улеснява процеса по спазване на непропорционални, необосновани и постоянно променящи се законови изисквания, е погрешна и няма да се справи с основната причина за тежестите за бизнеса. „През последните 3-4 години, в страните-членки са въведени 600-700 нови законови изисквания, касаещи сектора на услугите. Процесът по уведомяване на бизнеса, на Европейската комисия и другите страни-членки и за доказване на пропорционалността на новите изисквания в момента не отговаря на стандартите. Бизнесът просто не може да се справи“, добави г-н Абруцини.
Изследвания на БТПП потвърждават констатациите на ЕВРОПАЛАТИ. Резултатите от анкетно проучване на Палатата за оценка на условията за бизнес сочат, че около една четвърт (24%) от анкетирани определят като най-сериозно затруднение именно административните бариери. Членовете на БТПП отбелязват, че множеството изисквания при европейските проекти не са инструменти за контрол, а само база за корупция и демотивират инвеститорите.
--------
* ЕК предлага доставчиците на бизнес услуги (като инженерни дружества, ИТ консултанти, организатори на търговски изложения и др.) и фирмите за строителни услуги да могат чрез „нова европейска електронна карта за услуги”, издадена в собствената им страна, да се справят по-лесно с необходимите административни формалности, за да предоставят услуги на единния европейски пазар.