Екипът на Българска модна асоциация се завърна от Милано, където организира търговска мисия по проекта CLOTH, подкрепен от ЕС и програмата ClusterXchange. Участниците, 8 български фирми и 7 фирми и организации от Дания, Испания и Франция, споделиха удивлетворение от отличната организация и богатата програма. В два от дните те посетиха панаира MILANO UNICA, за да проучат и намерят устойчиви и иновативни текстилни платове и аксесоари и да научат какви са модните тенденции за пролет-лято 2024 г.
Българските фирми - участници в търговската мисия бяха Миноар, Пирос, Буламмас, Интера, Брутале, ДИР Стайлс, NaChe Academy, Brands Fashion Lab, всички членове на Българска модна асоциация.
На щанда на производителя на платове от Биела фирма DRAGO, фирмите се запознаха с производството на компанията и новия й проект "Etherique" за производство на първата устойчива луксозна линия платове с Капок - ценно естествено влакно, което се счита за най-лекото в света.
DRAGO е италианска компания, която произвежда качествени платове за мъжки облекла. Ценностите на италианската традиция са интерпретирани по модерен и иновативен начин. DRAGO е напълно интегрирана вълнена фабрика: от внимателен подбор на най-добрите суровини Drago произвежда повече от 1,7 млн. метра висококачествен плат, който изнася по целия свят. В допълнение към силното присъствие на италианския пазар, тъканите Drago са оценени от най-добрите международни марки, особено в Япония, Корея и Съединените щати.
Фирмите посетиха и щанда на Брунело - италиански производител на хастари. Техните модели включват традиционни жакарди, каре, райета, хастари с уникален дизайн, както и различни щампи. Бяха показани последните иновации на компанията.
Друг производител на италиански вълнени платове, който участниците посетиха, беше Vitale Barberis Canonico. Организацията работи в хармония с природата, като тяхната цел е възможно най-ниското въздействие върху околната среда. Колекцията им от платове за пролет-лято 2024 е вдъхновена от Френската Ривиера. Зеленината на палмите, синьото на морето, охрата на пясъка заедно с безпогрешното качество на Vitale Barberis Canonico гарантират свежест и комфорт дори в разгара на лятото.
Woolmark представи мериносовата вълна като екологичен материал. Дрехите, изработени от естествени влакна, като мериносова вълна, не само се рециклират лесно, но в края на живота си са биоразградими, освобождавайки ценни хранителни вещества обратно в земята. Woolmark запозна участниците и с възможностите за сертифициране на продуктите, произведени от вълна.
Беше посетена и зоната за иновации на Милано Уника. Всички тъкани на Sitip за облекло са част от устойчива верига за доставки за по-ниска консумация на природни ресурси и ограничена зависимост от невъзобновяема енергия, в пълно съответствие с водещите международни екологични стандарти.
Линията ECOINNOVATION на PENN Italia предлага богат избор от рециклирани и разградими тъкани, направени с преработени полиамидни прежди за създаване на нов устойчив и качествен продукт, който подчертава иновативните аспекти на компанията.
В една кръгова икономика целта е да се създават по-малко отпадъци, като се извлече максимума от всеки възможен материал и тъкан, участващи в производствения процес. Imbotex използва остатъци от тъкани, които се преработват от промишленото производство, без да се изисква допълнителна консумация. Целият процес е механичен и не включва никакъв вид химикал. Освен това е по-малко въздействащ по отношение на потреблението на енергия, производството на отпадъци, използването на вода, емисиите на CO2.
Участниците в търговската мисия посетиха също и изложителите Atelier Riforma, Raphael, Staff Jersey и Silcomo.
При посещението си в Milano Unica фирмите се срещнаха с президента на Италианския текстилен иновационен клъстер Po.in.tex Dr. Pellerey, който разказа за дейността на клъстера и възможностите за сътрудничество и общи бъдещи проекти.
Домакин на ClusterXChange беше CNA Lombardia - клон на Италианската конфедерация на занаятите и малките и средни предприятия, отговаряща за регион Ломбардия. В организирана B2B, B2C и C2C среща на 1 февруари участниците се срещнаха с италиански модни компании, членове на CNA Lombardia и представители на Клъстер Made in Italy и идентифицираха потенциала за съвместни бъдещи проекти. Те бяха приветствани от Беппе Пизани, президент на федерацията, Стефано Бинда, секретар на CNA Lombardia, Марияграция Берарди, мениджър проекти и Силвия Кабаиванова, председател на Българска модна асоциация.
На 3 февруари участниците посетиха Raffles Milano - модно училище с нетрадиционен дух и метод, което е събрало страхотен екип от учители, в много случаи водещи имена на международната сцена за стил и дизайн. Там те се запознаха с устойчивостта и креативността в модната система и с иновативни биоматериали за мода и дизайн на фирмите Lenzing, Organge fiber, Phillacolor, Manteco, Texmoda, Rilegno. Също така се срещнаха със студенти от Raffles Milano и се запознаха с техните проекти.
Накрая участниците посетиха италианските концептуални магазини и платформи Modes Milano и Antonia Milano с цел да изследват италианската мода и да получат вдъхновение и нови бизнес възможности.
За ПРОЕКТА CLOTH:
Проектът CLOTH – CLuster Alliance for the Transition to Green and Digital Fashion – е нов съюз, целящ да създаде благоприятна екосистема от подходящи заинтересовани страни от междусекторна гледна точка, насърчавайки по-зелена, по-интелигентна и по-конкурентна и иновативна европейска модна индустрия.
Проектът CLOTH е интегрирано междусекторно партньорство с 5 партньора от 5 европейски държави (Испания, България, Румъния, Дания и Франция), работещи по различни вериги на стойността: мода и текстил, кръгова икономика, творческа индустрия и цифрови технологии. По време на подкрепяния от ЕС проект CLOTH ще бъдат организирани минимум 100 краткосрочни обмена между целеви членове на клъстери, разположени в други страни.
Проектът CLOTH се финансира от Европейския съвет за иновации и Изпълнителната агенция за МСП (EISMEA), съгласно правомощията, делегирани от Европейската комисия, програма COSME, COS-CLUSTER-2020-3-03 / COS-CLUSTER-2020-3-03 -1 (Европейска програма за клъстерни постижения със схема ClusterXchange, свързваща екосистеми и градове).
За повече информация: https://clothproject.eu/
За БЪЛГАРСКА МОДНА АСОЦИАЦИЯ:
Българска Модна Асоциация е клъстерна организация, която има за цел да подкрепя модната индустрия в България и да я интегрира в европейските стойностни вериги чрез клъстерни партньорства с други европейски организации в областта на модата и устойчивостта, иновациите, изследванията.