Търсенето на минерална вода расте на световния пазар, но държавата не прави нищо за отпушване на износа ни. Това заяви председателят на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки Жана Величкова. Една от предложените мерки е изнесените количества да бъдат освободени от концесионни такси. Така себестойността на продукцията ще се намали и ще бъде конкурентна в чужбина. Изпратено е и писмо до Министерството на икономиката, енергетиката и туризма, в което се настоява търговските аташета да рекламират минералните ни и трапезни води в ЕС и Близкия изток.
Според Величкова отпушването на износа ще бъде спасение за индустрията, тъй като вътрешният пазар е прекалено стеснен. В момента са в сила 14 концесионни договора за девет находища срещу 24 преди пет месеца.
Предприятията за бутилиране на минерална вода искат още една спешна промяна. Сега концесионните такси се плащат в долари и предприятията понасят големи загуби поради курсовите разлики. Желанието ни е да са в левове или евро, каза Величкова.
Асоциацията не се отказва и от искането всяка компания да прави вноски върху реалните количества, които бутилира. В момента независимо от това дали бутилираш или не бутилираш, плащаш върху минимум 80% от предоставения ресурс.
Идея
МОСВ иска да върне старата практика на едно находище да има повече от една бутилираща компания. Аргументът е, че ресурсът не се използва пълноценно. Ние не го приемаме, защото има много извори с прекрасни води, които не се експлоатират. Нека тези, които искат да инвестират в този сектор, се насочат към тях, а не към вече наложените марки, посочи Жана Величкова.
(в. Преса, печатно издание, брой 413 от 4 март 2013)