Идейният проект за 15 км тунел през Кресненското дефиле по лот 3 на автомагистрала „Струма” трябва да бъде преразгледан. Съоръжението е икономически неефективно, ще окаже негативно влияние на околната среда и крие рискове, защото минава през сеизмична зона. Около това се обединиха представителите на пътния, строителния, инженерния бранш и научните среди по време на форум, посветен на идейния проект на тунелната част на аутобана. Дискусията бе в Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ). В кръглата маса участие взеха представители на Камарата на строителите в България, Българска браншова камара „Пътища“, Българска браншова асоциация „Пътна безопасност”, експерти и учени.
Искането на бранша е дългото 15 км съоръжение да не бъде изграждано в приетия в момента вариант. Според тях трябва да се направят допълнителни проучвания и да се разработят нови възможности. Преразглеждането е необходимо основно заради високата цена на обекта. Индикативната стойност на тунела при Кресна възлиза на над 1,1 млрд. лв.
Всички присъстващи бяха единодушни, че едно алтернативно трасе би струвало два пъти по-малко и ще даде възможност да се възстанови лесно при силен земен трус, което е другото сериозно притеснение за специалистите. Те са категорични, че не бива да се пренебрегва фактът, че зоната при Кресненското дефиле е силно сеизмична.
Според присъстващите на кръглата маса поддръжката на обекта също ще е сериозно предизвикателство. По предварителни разчети само осветлението на съоръжението ще струва над 21 млн. лв. годишно на държавата. Тенденцията за нарастване на цените на тока обаче показва, че тази сума със сигурност ще надхвърли 50 млн. лв.
Участниците във форума изтъкнаха и опасенията си, че размерите на един подобен строителен обект и сложността на изграждането му биха забавили завършването на цялата магистрала с повече от 10 години. Това би довело до огромни икономически загуби за страната ни.
Всички тези възражения и дискусионни моменти, свързани с 15-километровия тунел, дадоха основание на присъстващите на кръглата маса да се обединят около едно общо становище, което ще бъде изпратено на институциите. Те са категорични, че все още не е късно да се намери по-добро решение, тъй като строителството не е започнало.