Министерският съвет одобри проект на закон за държавния бюджет на Република България за 2013 година. Бюджет 2013 е разработен на базата на последната макроикономическа прогноза, основните допускания, тригодишната бюджетна прогноза и разходните тавани по ПРБК, без по общини, за периода 2013-2015 г. при спазване на основните фискални правила за ограничаване на бюджетния дефицит, дълга и преразпределителната функция на държавата. Основни макроикономически показатели
За 2013 г. е планирана бюджетна позиция по КФП в размер на 1 100 млн. лв. или дефицит от 1,3% от прогнозния БВП. Заложената фискална цел за 2013 г. се предвижда да бъде постигната при размер на разходите по КФП от 31 689,6 млн. лв. (38,9% от БВП), които бележат увеличение с 1 845,3 млн. лв. в сравнение с програмата за 2012 г. В разходите е включена и вноската в общия бюджет на ЕС, която е в размер 908,2 млн. лв. или бележи увеличение с 12,5 млн. лв. при запазен относителен дял от 1,1% от БВП. През 2013 г. се предвижда размерът на приходите по КФП да бъде 30 589,6 млн. лв. (37,5% от БВП) при номинален растеж от 1 837,6 млн. лв. спрямо програмата за 2012 г. Предвижда се максималният размер на държавния дълг към края на 2013 г. да не надвишава 14,6 млрд. лв. или 17,8% от БВП. Според правителството, основните параметри на Бюджет 2013 създават необходимите предпоставки за по-бързото възстановяване на икономиката чрез осигуряване на устойчива макроикономическа среда. Целта е с него да се осигуряват необходимите средства за справяне с предизвикателствата в областта на образованието, културата и здравеопазването, на пенсионната система, намаляване на бедността, достъп до качествени публични услуги, на усвояването на европейските средства, инвестициите в инфраструктура и околна среда. Предвидено е увеличаване на единните разходни стандарти в средното образование с 5% от 2013 г. във връзка с реализиране на мерките в този сектор. От 1 януари 2013 г. е предвидено да се повиши минималната работна заплата от 290 лв. на 310 лв., а от 1 април 2013 г. – размерът на пенсиите да се увеличи средно с 9,3 на сто. Правителството декларира, че с Бюджет 2013 ще се осигурят основните дейности за постигане на поставените цели по приоритетните си политики, водейки благоразумна фискална политика и ще се стреми да запази положителните оценки, дадени от международните институции, и повишаване на доверието на обществото в провежданите политики. |
Правителството одобри промени в Закона за ДДС, както и в други данъчни закони с цел намаляване на административната тежест за гражданите и бизнеса, хармонизиране на българското с европейското данъчно законодателство, както и прецизиране на разпоредбите, които създават затруднения при практическото прилагане на законите.
Промените в ЗКПО, ЗДДФЛ и ДОПК значително облекчават режима на деклариране и внасяне на корпоративни данъци и данъци върху доходите на физическите лица. Предложенията за промени ще доведат и до намаляване на разходите за администриране на данъците от приходната администрация.
Едни от най-важните промени в ЗКПО са свързани, с това че авансовите вноски за корпоративен данък се определят на базата на прогнозната данъчна печалба, без да се вземат предвид данъчните печалби от предходни години. Предвижда се данъчно задължените лица, чиито нетни приходи от продажби за предходната година не превишават 300 000 лв., да не правят авансови вноски за корпоративен данък.
За онлайн хазарта се въвежда данък от 7%, а за останалите видове хазартна дейност 15-процентната ставка се запазва.
Промените в КСО и Закона за здравното осигуряване (ЗЗО) предлагат да бъде променен редът на погасяване на публичните задължения в чл. 169 от ДОПК, когато длъжникът не е в състояние да погаси всички задължения.
Въвежда се единно платежно нареждане, което предвижда поредност на погасяването на публичните задължения по реда на настъпване на падежа им.
Запазва се досегашният ред за погасяване на осигурителните вноски за задължително допълнително пенсионно осигуряване, като те ще се събират в отделна сметка с оглед техния капиталов характер и запазване правата на осигурените лица.
По отношение на здравноосигурителните вноски се дава възможност на лицата да заявят кое от задълженията си погасяват с оглед запазване на правата им по ползване на здравни услуги.
В Закона за данъците върху доходите на физическите лица се предвижда доходите от лихви по влогове и депозити в търговски банки и клонове на чуждестранни банки, установени в държава-членка на Европейския съюз или в друга държава-страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, да бъдат изключени от обхвата на необлагаемите доходи и от 1 януари 2013 г. да станат облагаеми със ставка от 10 процента.