В БТПП се проведе презентация на тема „Възможности и предизвикателства пред бизнеса в България“. Събитието е посветено на проучване сред шведските компании инвеститори в България, извършено от Business Sweden в сътрудничество с посолството на Швеция.
Председателят на БТПП Цветан Симеонов откри събитието и заяви, че БТПП се грижи за всички инвеститори, без да прави разлика между български и чуждестранни. Той подчерта, че иновативният пример, който е характерен за развитието на шведския бизнес, е много полезен за българските компании.
„България е привлекателна страна за шведския бизнес“. Това сподели Н. Пр. Луиз Бергхолм, посланик на Кралство Швеция за България. „Шведските фирми имат положително отношение към България“, добави тя. Посланикът представи резултатите от проучването, което е направено за втори път. Първото допитване е проведено през 2017 г. В проучването са участвали шведски компании, опериращи в България от различни сектори. Тя подчерта, че шведските фирми като цяло плануват да се разрастват през следващите 3 години в България. Това е вследствие от благоприятните фактори като членството на България в ЕС, ниските данъци, високо подготвените служители и др.
Проучването проследява и предизвикателствата, които шведските компании срещат в страната ни. На първо място, 47% от фирмите споделят, че усещат недостиг на работна ръка. След това идва силната конкуренция. Бюрокрацията също е предизвикателство за доста от фирмите и необходимостта от по-задълбочени мерки от страна на държавата са силно необходими.
По думите на посланик Бергхолм двустранната търговия се увеличава значително, а българският износ се е удвоил за няколко години. Тя благодари за доброто сътрудничество с БТПП и единомислието в посока съдействие на бизнеса от двете страни.
Председателят на новосъздадената Шведско-българска търговска камара Стефан Бенгтссон потвърди, че едно от на-големите предизвикателства е недостигът на работна ръка. Той смята, че шведският опит в областта на иновациите, заедно с българския капацитет на икономиката, могат да постигнат много успехи.
Своя опит на българския пазар представиха Зоя Паунова, изпълнителен директор на Астра Зенека България, и Марсел ван дер Хоек, представител на ABB за България.
Зоя Паунова сподели, че биофармацевтичната компания Астра Зенека среща трудности със законодателството и силната конкуренция. Компанията се опасява, че първите могат да забавят прилагането на иновации в тяхната дейност.
Марсел ван дер Хоек сподели, че ABB се адаптира към променящата се среда в национален и международен мащаб като автоматизира производството си, въвежда иновации, обучава допълнително своите служители.
Участниците в събитието – повече от 60 представители на българския и шведски бизнес в страната, обсъдиха с презентаторите конкретни въпроси, свързани с тяхната дейност - както по отношение на срещани трудности, така и редица добри практики.